سالشمار زندگی علی شریعتی

 

زندگی من، مجموعاً، عبارت است از چندین برنامه‌ی پنج‌ساله. همیشه کاری را شروع می‌کرده‌ام و به اوج می‌رسانده‌ام و آخر پنج سال درهم می‌ریخته؛ هر بار از سر: از اول نوجوانی تا ۲۸ مرداد ۳۲ و سقوط دکتر مصدق و آغاز دیکتاتوری، پنج سال. از این دوره تا تشکیل نهضت مقاومت ملی مخفی، که از ۱۳۳۷ به هم خورد و دستگیر شدیم، پنج سال. از ۳۸ تا ۴۳، در اروپا پنج سال. از ۴۳ تا ۴۸، دوره‌ی خاص آوارگی و زندان و مقدمه‌چینی و زمینه‌سازی دانشکده، پنج سال. دوره‌ی کنفرانس‌های دانشگاه‌ها و ارشاد، پنج سال، تا ۵۱. پس از آن، زندان و خانه‌نشینی و خفقان پنج سال. (با مخاطب‌های آشنا، مجموعه‌ی آثار ۱، ص ۲۶۲)


۱۳۱۲
* پنج‌شنبه دوم آذرماه، در روستای کاهک، از توابع سبزوار، و در حاشیه‌ی کویر، زاده شد. زادگاه او را مزینان نیز گفته‌اند؛ از آن رو که در مزینان بالید و نام خانوادگی او، در اصل، «مزینانی» است. مادرش زهرا امینی و پدرش محمدتقی نام داشت. پدر و اجداد پدری او در شمار عالمان دینی بودند.
۱۳۱۹
* ورود به دبستان ابن‌یمین در مشهد.
۱۳۲۵
* ورود به دبیرستان فردوسی در مشهد.
۱۳۲۷
* عضویت در کانون نشر حقایق اسلامی، که پدرش پایه‌گذار آن بود.
۱۳۲۹
* سیکل اول دبیرستان (کلاس نهم نظام قدیم). ورود به دانشسرای مقدماتی (تربیت معلم).
۱۳۳۱
* اتمام دوره‌ی دانشسرا و استخدام در اداره‌ی فرهنگ مشهد به عنوان معلم در مدرسه‌ی کاتب‌پور، در منطقه‌ی احمدآباد مشهد.
* بنیان‌گذاری انجمن اسلامی دانش‌آموزان. شرکت در تظاهرات خیابانی علیه حکومت موقت قوام‌السلطنه و بازداشت کوتاه‌مدت.
۱۳۳۲
* ثبت‌نام و شرکت در کلاس ششم دبیرستان در رشته‌ی ادبی.
* عضویت و فعالیت در نهضت مقاومت ملی.
۱۳۳۳
* پایان تحصیلات دبیرستان و دریافت دیپلم کامل ادبی.
*انتشار کتاب (ترجمه) نمونه‌های عالی اخلاقی در بحمدون اثر کاشف الغطاء.
۱۳۳۴

ادامه مطلب ...

هجدهمین دوره جام جهانی - 2006 ( آلمان )

آلمان در ژوییه سال 2000 در زوریخ از بین چهار نامزد، به عنوان میزبان جام جهانی 2008 انتخاب شد. 
آفریقای جنوبی، انگلیس و مراکش سه نامزد دیگر برگزاری این مسابقات بودند، اگر چه برزیل نیز سه روز قبل از شروع رای گیری از پیشنهاد خود انصراف داده بود. 
سه مرحله رای گیری انجام شد و در هر مرحله کشوری که کمترین رای را آورده بود، کنار رفت تا سرانجام آلمان با کسب بیشترین آرا نسبت به آفریقای جنوبی، امتیاز میزبانی را به دست آورد. 
آلمان با وجود این موفقیت در کسب میزبانی، گرفتار ماجرای ارتشائی شد که تا مرحله درخواست برای رای گیری مجدد پیش رفت. 
در شب قبل از رای گیری، مجله تایتانیک چاپ آلمان با ارسال نامه هایی به نمایندگان فیفا به آنها پیشنهاد هدایایی در قبال رای آن ها کرده بود. 
** چهارمین قهرمانی ایتالیا 
تیم همیشه مدعی ایتالیا با شکست فرانسه در ضربات پنالتی، به لطف تلاش تیمی و گلزنی 10 بازیکنش، برای چهارمین بار جام قهرمانی را به خانه برد. بازی فینال بعد از این که با تساوی 1 بر 1 در وقت قانونی تمام شد، در ضربات پنالتی با نتیجه 5 بر 3 به سود لاجوردی پوشان خاتمه یافت. 
البته آلمان هم زیاد ناکام نماند و با گلهای "میروسلاو کلوزه" سوم شد تا مردم سراسر این سرزمین را غرق در جشن و شادمانی کنند. آلمان در رده بندی پرتغال را 3 بر 1 در هم کوبید.

** جام جهانی 2006 در بین پر بیننده ترین جام ها 
مسابقات جام جهانی 2006 را می توان یکی از پر بیننده ترین جام ها دانست، به طوری که بازی فینال را 1/715 میلیون نفر در سراسر جهان تماشا کردند. 
بنا بر این جام هجدهم بعد از مسابقات 2002، 1994 و 1990، از نظر بینندگان تلویزیونی در رده چهارم قرار گرفت. 

** 198 تیم در مقدماتی 
در مرحله مقدماتی جام هجدهم که از سپتامبر 2003 آغاز شد، 198 تیم از شش قاره شرکت کردند و در پایان 31 تیم از جمله ایران جواز صعود به مرحله نهایی را به دست آورند تا در این مرحله در کنار آلمان میزبان به رقابت بپردازند. 
آلمان به عنوان میزبان به صورت خودکار صعود کرد و 31 سهمیه باقی مانده بین قاره ها تقسیم شد. 
برای اولین بار مدافع عنوان قهرمانی نتوانست به صورت خودکار صعود کند. 13 تیم از اروپا، پنج تیم از آفریقا، چهار تیم از آمریکای جنوبی، چهار تیم از آسیا و سه تیم از منطقه کونکاکاف به جام جهانی رسیدند. 
همچنین دو سهمیه باقی مانده نیز بعد از برگزاری دیدارهای پلی آف بین نمایندگان آسیا و کونکاکاف و همچنین آمریکای جنوبی و اقیانوسیه مشخص شد. 
هشت تیم آنگولا، ساحل عاج، جمهوری چک، غنا، توگو، ترینداد و توباگو، اوکراین و صربستان و مونته نگرو برای اولین بار طعم حضور در جام جهانی را چشیدند. جمهوری چک و اوکراین برای اولین بار به عنوان یک کشور مستقل در مسابقات شرکت کردند در حالی که قبلا به عنوان بخشی از چکسلواکی و شوروی در جام جهانی بازی کرده بودند. 
صربستان و مونته نگرو نیز در جام جهانی 1998 در قالب تیم ملی یوگسلاوی در جام جهانی حضور یافته بود. 

** 64 بازی در 12 ورزشگاه در 12 شهر 
مجموعاً 12 ورزشگاه در 12 شهر برلین، دورتموند، فرانکفورت، گلزن‌کرشن، هامبورگ، هانوفر، کایزرسلاترن، کلن، لایپزیگ، مونیخ، نورنبرگ، اشتوتگارت آلمان برای میزبانی جام جهانی انتخاب شده‌ بودند. 

** آلمان - کاستاریکا؛ پر گل ترین بازی افتتاحیه تاریخ جام جهانی 
جام جهانی 2006 غرور ملی از دست رفته ژرمن ‌ها را بازگرداند. آلمان در دیدار اول 4 بر 2 کاستاریکا را برد تا این مسابقه پر گل‌ترین بازی افتتاحیه تاریخ جام‌های جهانی شود. میزبان در نهایت با سه پیروزی به دور بعد راه یافت و اکوادور هم دوم شد. کاستاریکا در این مرحله حتی یک امتیاز کسب نکرد. 
انگلیس فاتح گروه دوم شد، اما آمار نشان نمی‌دهد آنها چقدر سختی کشیدند تا به این موفقیت برسند. ترینیداد و توباگو با درخشش خود، انگلیس را تا دقیقه 83 متوقف کرده بود، اما سرانجام "پیتر کراوچ" سانتر دیوید بکام را به گل تبدیل کرد. سوئد هم از یاران "اسون گوران اریکسون" یک تساوی 2 بر 2 گرفت تا دوم شود. 
آرژانتین و هلند هم خوش درخشیدند و هر دو بازی اول خود را بردند. نتیجه تساوی بدون گل آنها در روز پایانی نتیجه ای نیست که جذابیت این مسابقه را نشان دهد. صربستان و مونته‌نگرو هم آخرین جام جهانی خود، پیش از تجزیه را تجربه کرد. آن ها یک شکست تحقیرآمیز شش بر صفر مقابل آرژانتین را تجربه کردند و آخر شدند. 
مکزیک یکی از دو تیمی بود که با چهار امتیاز به دور بعد رسید. پیروزی روز نخست مقابل ایران و تساوی بدون گل مقابل آنگولا برای آنها کافی بود. پرتغال در این گروه به آسانی صدرنشین شد. 
صعود غنا از گروهی که شامل چک، ایتالیا و آمریکا بود، از شگفتی های این جام است. آمریکایی‌ها که چهار سال قبل به یک ‌چهارم نهایی رسیده بودند تنها یک امتیاز کسب کردند که در بازی خشونت‌آمیز مقابل ایتالیا حاصل شد. 
"دانیله دروسی" به دلیل خطا در این بازی چهار جلسه محروم شد، اما ایتالیا در نهایت صدرنشینی گروه را به دست آورد. 
استرالیا که پس از 32 سال به جام جهانی برگشته بود تبدیل به اولین تیم قاره اقیانوسیه شد که به دور دوم صعود کرده است. تساوی 2 بر 2 مقابل کرواسی در روز آخر برای صعود آن ها کافی بود. 
در این دیدار جنجالی، "گراهام پل" داور انگلیسی سه بار به "یوسیپ سیمونیچ" کارت زرد نشان داد تا این که سرانجام او را اخراج کند. برزیل در این گروه سه برد به دست آورد و با تفاضل گل مثبت 6 به دور بعد رسید. 
اسپانیا جام را با در هم کوبیدن اوکراین با نتیجه 4 بر 0 آغاز کرد و با سه برد به دور بعد رسید. اوکراینی‌ها توانستند شکست را فراموش کنند و با برد مقابل تونس و عربستان سعودی به مرحله حذفی راه یابند. 
در دور دوم ایتالیا با یک پنالتی جنجالی که "فابیو گروسو" در آخرین ثانیه‌های بازی مقابل استرالیا به دست آورد پیروز شد و سپس اوکراین را از پیش رو برداشت. 
آلمان پس از برد مقابل سوئد، بازی پر تنشی مقابل آرژانتین انجام داد. "خوزه پکرمن" سرمربی آرژانتین پس از آن که تیمش 1 بر 0 پیش افتاد، "خوان رومن ریکلمه" را از بازی بیرون کشید تا برتری شکننده‌اش را حفظ کند، اما میروسلاو کلوزه 10 دقیقه مانده به پایان بازی گل زد و میزبان در ضربات پنالتی پیروز شد. 
پرتغال بهترین بازی تورنمنت را مقابل هلند در دور یک‌ هشتم نهایی انجام داد و سپس انگلیس را در یک‌ چهارم نهایی در ضربات پنالتی برد. 
این دومین راهیابی متوالی تیم‌های "لوییس فلیپه اسکولاری" به مرحله یک ‌چهارم نهایی بود. فرانسه هم اسپانیا و برزیل، دو غول فوتبال دنیا را برد. 
در نیمه نهایی دو گل وقت اضافی باعث شد ایتالیایی‌ها به فینال برسند. گروسو بار دیگر قهرمان ایتالیا بود که گل بسیار حیاتی آنها را زد. 
بازیکنان کهنه ‌کار فرانسه که جور تصمیمات عجیب و غریب "ریمون دومنک" سرمربی تیم را می‌کشیدند، تیمشان را مقابل پرتغال به پیروزی رساندند. پنالتی زیدان برای برد آنها در این بازی کافی بود. 

** ایران در دور اول حذف شد 
تیم ملی فوتبال ایران در این جام با یک تساوی برابر آنگولا و دو شکست مقابل مکزیک و پرتغال از راهیابی به دور دوم باز ماند. 
رکورد گلهای تیم ملی کشورمان در جام 2006 دو گل زده در برابر شش گل خورده بود. 
"برانکو ایوانکوویچ" سرمربی کروات تیم ملی بلافاصله پس از پایان جام جهانی از مربیگری ایران برکنار شد و جایش را به "امیر قلعه نویی" داد. 
بازی های علی دایی کاپیتان تیم ملی ایران و برترین گلزن ملی جهان در این جام مورد انتقاد زیاد اهالی فوتبال قرار گرفت، به طوری که دایی پس از این جام برای همیشه از تیم ملی کنار رفت. 

**  

ادامه مطلب ...

هفدهمین دوره جام جهانی - 2002 ( کره جنوبی و ژاپن )


بعد از حوادث 11 سپتامبر 2001، نگرانی زیادی در مورد تامین امنیت این مسابقات در کره جنوبی و ژاپن وجود داشت که به همین دلیل سکوهای پدافند در اطراف محل برگزاری رقابت ها نصب شد تا با حملات هوایی احتمالی مقابله شود. 
حذف مدافع عنوان قهرمانی در مرحله گروهی بدون زدن حتی یک گل، مهمترین شگفتی این دوره بود. هرچه این جام برای فرانسه با ناکامی همراه شد اما، برای سنگال موفقیت آمیز بود. 
این تیم پس از صعود به مرحله یک هشتم نهایی سوئد را با گل طلایی شکست داد اما، در یک چهارم نهایی مغلوب ترکیه دیگر تیم شگفتی ساز این دوره شد. 
در گروه چهارم نیز ایالات متحده آمریکا با کسب یک پیروزی در برابر لهستان به بازگشت امیدوار شد اما، این بار نیز به تیم شگفتی ساز دیگری به نام کره جنوبی برخورد و با قبول شکست خیلی زودتر از انتظار به خانه بازگشت. 
اروپا در گروه موسوم به مرگ انتقام خود را گرفت. در این گروه انگلیس و سوئد به دور یک هشتم نهایی راه یافتند و آرژانتین همیشه مدعی و نیجریه سر سخت حذف شدند. 
شاید حساس ترین دیدار مرحله گروهی بین آرژانتین و انگلیس برگزار شد و انگلیس انتقام چهار سال پیش را گرفت و تنها گل این دیدار از روی نقطه پنالتی توسط "دیوید بکام" به ثمر رسید. 
با وجود این که مرحله حذفی قابلیت پیش بینی بیشتری نسبت به مرحله گروهی را داشت اما، کره جنوبی توانست راه خود را در این مرحله ادامه دهد. این تیم در مرحله یک هشتم نهایی به مصاف ایتالیای مدعی رفت و با گل طلایی "آن یونگ هوان" این تیم را از جام جهانی حذف کرد. 
کره در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف اسپانیای قدرتمند رفت و حریف را در ضربات پنالتی کنار زد هرچند که اشتباهات داوری نیز بازی را به نفع میزبان رقم زد. حتی شکست 1 بر 0 یکی از دو میزبان جام جهانی در برابر آلمان در نیمه نهایی از ارزشهای کره کم نکرد و فوتبال دوستان در سراسر کشور به جشن و شادی پرداختند. 
اما ژاپن دیگر میزبان این رقابت ها تنها به دور دوم صعود کرد و در این مرحله مغلوب ترکیه شد. ترکیه شکست نزدیکی در برابر برزیل داشت و در نهایت به عنوان سوم جام جهانی دست یافت. تیم سرسخت و تاکتیک پذیر ترکیه نشان داد قدرت های تازه ای در قاره سبز به وجود آمده اند. 
تیم همیشه مدعی آلمان در واقع پیش از آغاز جام جهانی بخت زیادی برای راهیابی به فینال نداشت اما، با ارائه بازی های اصیل به سبک آلمانی و کسب سه پیروزی 1 بر 0 در مرحله حذفی راهی فینال رقابت ها شدند. 
درخشش "اولیور کان" در این جام سبب شد برای نخستین بار یک دروازه بان جایزه بهترین بازیکن جام جهانی را به خود اختصاص دهد. گل های حساس "میشاییل بالاک" در این رقابت ها به ویژه در یک چهارم نهایی و نیمه نهایی راهیابی ژرمن ها به فینال را هموار کرد و نبود او در دیدار فینال به دلیل محرومیت ضربه بزرگی به پیکر این تیم وارد آورد. 
کسی که بیشترین سهم را در صعود آلمان به فینال داشت، خود عامل شکست آلمان در این مرحله شد. رونالدو از دو اشتباه کان نهایت استفاده را برد و هر دو گل برزیل را به ثمر رساند. 
برزیل با قهرمانی جام جهانی در آسیا این رکورد را نیز به نام خود ثبت کرد که در تمام قاره های برگزار کننده جام جهانی قهرمان شده است. این تیم در میان 10 بازیکن برتر جام جهانی چهار نماینده داشت: رونالدو (دوم)، ریوالدو (چهارم)، رونالدینیو (پنجم) و روبرتو کارلوس (هشتم). 

**  

ادامه مطلب ...

شانزدهمین دوره جام جهانی - 1998 ( فرانسه )


شانزدهمین دوره جام جهانی برای نخستین بار با حضور ‎ 32تیم و با انجام ‎ 64بازی به بزرگترین دوره این مسابقات تبدیل شد و هشت گروه چهار تیمی در 10 ورزشگاه به میدان رفتند. 

فرانسه پس از مکزیک و ایتالیا، سومین کشوری بود که برای دومین بار میزبان جام جهانی می شد. 
این کشور که نخستین بار در سال 1938 میزبان این رویداد مهم بود، شرایط مناسبی را برای برگزاری با شکوه آخرین جام جهانی در قرن بیستم فراهم کرد. 
دیدار افتتاح و پایانی در ورزشگاه جدید التاسیس "استا دو فرانس" پاریس برگزار شد. 
این مسابقات به طور متوسط بیش از ‎ 550میلیون تماشاگر در هر مسابقه داشت و در مجموع بیش از ‎ 36میلیارد نفر رقابت‌ها را از طریق تلویزیون تماشا کردند. 
مسابقه فینال به تنهایی دو میلیارد نفر یعنی یک سوم کل جمعیت روی کره زمین تماشاگر داشت. 
** فرانسه قهرمان شد 
تیم ملی فوتبال فرانسه میزبان مسابقات که تحت رهبری "امه ژاکه" بدون شکست تا فینال پیش رفته بود، در این مرحله نیز در ورزشگاه ‎ 80هزار نفری استادوفرانس، برزیل را سه بر سفر مغلوب کرد و به قهرمانی رسید. 
** زیدان ستاره تیم ملی فرانسه 
ستاره فرانسه در این مسابقه "زین‌الدین زیدان" بود که پس از محرومیت به دلیل اخراج در دیدار با عربستان سعودی به ترکیب تیمش بازگشت تا با دو گل فرانسه را به قهرمانی برساند. 
در هر یک از این هشت گروه دو تیم از اروپا، یک تیم از آمریکا و یک تیم از آسیا یا آفریقا حضور داشتند و بدین ترتیب پراکندگی جغرافیایی نیز در این گروه‌بندی مشهود بود. 
** حذف دوباره اسپانیا 
در این دوره نیز در مرحله گروهی تیم‌های صاحب نام از دور رقابتها کنار رفتند، تیم همیشه مدعی، اما ناکام این رقابت ها یعنی اسپانیا با مربیگری "خاویر کلمنته" پس از قبول شکست سه بر دو در برابر نیجریه در دیدار نخست و با وجود پیروزی شش بر صفر در برابر بلغارستان از راهیابی به مرحله بعد باز ماند و تیم‌های نیجریه و پاراگوئه به یک هشتم نهایی راه یافتند. 
کلمبیا در گروهی که رومانی شگفتی‌ساز، تیم انگلیس را 2 بر 1 مغلوب کرده بود، در مرحله نخست حذف شد. 
اسکاتلند و جاماییکا اگر چه تسلیم برزیل و آرژانتین در گروه‌های خود شدند، اما هواداران پرشور این تیم‌ها گرمی خاصی به رقابت ها بخشیدند. 
مراکش نیز این دوره را با ناکامی ترک کرد، زیرا در آخرین دقیقه بازی برزیل با نروژ یک ضربه پنالتی به سود تیم اسکاندیناوی اعلام شد و این تیم مدافع عنوان قهرمانی را شکست داده و به عنوان تیم دوم به مرحله بعد راه یافت. 
** آرژانتین - انگلیس، زیباترین مسابقه یک هشتم نهایی 
در مرحله یک هشتم نهایی شاید زیباترین رقابت بین آرژانتین و انگلیس در سنت اتین به نمایش گذاشته شد، جایی که در دیداری زیبا با رد و بدل شدن چهار گل بازی در نهایت به تساوی و سپس به وقت اضافه و ضربات پنالتی کشیده شد، اما این تیم آمریکای جنوبی بود که با درخشش دروازه‌بان خود " کارلوس روآ" و دفع ضربه آخر پنالتی که توسط "دیوید بتی" زده شد به یک چهارم نهایی راه یافت. 
**  

ادامه مطلب ...

پانزدهمین دوره جام جهانی - 1994 ( آمریکا )


جام جهانی 1994 آمریکا رقابتی دیدنی و زیبا بود که تنها نقطه ضعف آن برگزاری فینال بدون گل و کشیده شدن بازی به ضربات پنالتی برای نخستین بار در تاریخ این مسابقات بود. 

در حقیقت اعطای افتخار میزبانی پانزدهمین دوره جام جهانی به آمریکا سبب تعجب بسیاری شد زیرا هرگز فوتبال در این کشور از مقبولیتی مناسب نسبت به سایر ورزش ها برخوردار نبود. 
در مراکش به عنوان بزرگترین رقیب آمریکا برای کسب میزبانی جام جهانی ناامیدی موج می زد چرا که از زمان شروع جام جهانی در سال 1930 هیچ کشور آفریقایی میزبانی این رقابت ها را عهده دار نشده بود. 
از طرفی مراکش با داشتن فقط دو ورزشگاه، امکانات لازم را برای برگزاری چنین دیدارهای با اهمیتی در اختیار نداشت. 
در نهایت "ژائو هاوه لانژ" رییس فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) با انتخاب آمریکا درهای تازه ای را به روی فوتبال گشود. 
این جام پرگل سرشار از هیجان، غم، شادی و شگفتی بود. بلغارستان که در 16 دیدار پیش خود در مرحله نهایی جام جهانی طعم پیروزی را نچشیده بود، با شکست آلمان مدافع عنوان قهرمانی راهی مرحله نیمه نهایی شد. 

** مارادونا محروم شد 
"دیه گو مارادونا" ستاره بی بدیل فوتبال جهان و آرژانتین نیز به علت مثبت بودن نتیجه آزمایش دوپینگش از این رقابت ها کنار گذاشته شد. 
همچنین "آندرس اسکوبار" مدافع تیم ملی کلمبیا به این علت که در دیدار برابر آمریکا به تیم خودی گل زده بود، پس از بازگشت به کشورش به ضرب 12 گلوله به قتل رسید. 
تیم کم ادعای میزبان نیز در دور دوم با برزیل بازی کرد و با آنکه با تک گل "روماریو" شکست خورد اما سرفرازانه از این رقابت ها کنار رفت. 
برزیل بدون شک بهترین تیم این رقابت ها بود اگرچه پیروزی این تیم در فینال در ضربات پنالتی طعم خوبی برای هواداران برزیل در سراسر جهان نداشت اما آنها شایسته کسب چهارمین عنوان قهرمانی بودند. 

** استقبال از یک ورزش غیرآمریکایی 
با آنکه ورزش های بسکتبال، بیسبال و فوتبال آمریکایی در کشور میزبان به مراتب از جذابیت و محبوبیت بیشتری برخوردار بود اما پانزدهمین دوره جام جهانی با استقبال کم نظیری روبرو شد. 

** مقدماتی جام جهانی رکورد شکست 
در این دوره 147 کشور در رقابت های مقدماتی جام جهانی شرکت کردند که رکورد تازه ای محسوب می شد. در میان این تیم ها، آفریقای جنوبی دیده می شد که پس از غیبتی طولانی دوباره حضور یافته بود. در این دوره نیز تیم های بزرگی غایب بودند. 
انگلیس، دانمارک (قهرمان جام ملت های 1992 اروپا)، پرتغال، لهستان و بار دیگر فرانسه که با گل دیر هنگام بلغارستان در آخرین دیدار مقدماتی از صعود به جام جهانی باز ماند. همچنین یوگسلاوی نیز به دلیل بروز جنگ داخلی با بوسنی از این رقابت ها کنار گذاشته شد. 24 کشور در این دوره جام جهانی با یکدیگر به رقابت پرداختند. 
در طول یک ماه رقابت های جام جهانی، با وجود گرمای طاقت فرسا، میزان تماشاگران به رکورد بیش از 3 میلیون 589 هزار نفر رسید. 

** تغییرات جدید 
برای مهیج تر شدن بازیها، فیفا تغییری در قوانین فوتبال ایجاد کرد؛ جلوگیری از از تکل از پشت، ساده تر کردن قانون آفساید و 3 امتیاز برای هر برد بجای 2 امتیاز. همچنین در این جام سهمیه آفریقا از دو تیم به سه تیم افزایش یافت. 

** عربستان شگفتی آفرید 
صعود آمریکا و عربستان به دور دوم از شگفتی های این جام بود. عربستان با گلزنی "سعید الاویران" در برابر بلژیک که می توان آن را بهترین گل جام جهانی نام برد به این مهم دست یافت. 
روسیه با وجود کسب رکورد پنج گل زده به وسیله یک نفر (اولگ سالنکو) در دیدار با کامرون نتوانست به دور بعد صعود کند. همچنین روژه میلای کامرونی 42 ساله با زدن یک گل به روسیه عنوان مسن ترین گلزن جام جهانی را بار دیگر از آن خود کرد (وی در جام جهانی گذشته نیز با زدن گل در 38 سالگی این عنوان را به خود اختصاص داده بود). 
در مرحله یک چهارم نهایی برزیل خود را در مصاف با هفت تیم اروپایی دید که یکی از آنها ایتالیای سرسخت بود. ایتالیا در دور نخست به سختی از گروه خود صعود کرد و در یک هشتم نهایی به سد نیجریه خود. در حالیکه ایتالیا یک گل خورده بود و با اخراج "جیان فرانکو زولا" 10 نفره بازی می کرد، لاجوردی پوشان با کمک "روبرتو باجو" بهترین جادوی "هودینی" خود را اجرا کردند. 
این بازیکن خوش فکر و باهوش علاوه بر زدن دو گل در این دیدار، سه گل نیز در مراحل یک چهارم نهایی و نیمه نهایی به تیم های اسپانیا و بلغارستان زد تا یک تنه ایتالیا را به فینال جام جهانی هدایت کند. 

**  

ادامه مطلب ...