ششمین دوره جام جهانی - 1958 ( سوئد )



مسابقات فوتبال جام جهانی 1958 در سوئد برگزار شد که در پایان حکم به قهرمانی تیم برزیل داد. 

در این مسابقات نوجوانی 17 ساله به نام "په له" گام به صحنه رقابت های فوتبال جهان گذاشت که نامش برای همیشه در این رشته جاودان باقی ماند. 
** جام جهانی 1958 سوئد 
بعد از سوییس، نوبت سوئد بود که به عنوان میزبان رقابت های جام جهانی انتخاب شود، اما این دوره با درگذشت "ژول ریمه" بنیانگذار این پیکارها در سن 83 سالگی همزمان شد. ریمه روز 16 اکتبر سال 1958 در پاریس چشم از جهان فروبست. 
در این جام تیم برزیل با حضور نوجوانی 17 ساله به نام په له برای نخستین بار جام قهرمانی را به خانه برد. په له مقابل ولز گلزنی کرد، سه بار دورازه تیم فرانسه را در نیمه نهایی گشود و دو گل دیگر در بازی فینال مقابل میزبان به ثمر رساند که برتری 5بر 2 و قهرمانی را در پی داشت. 
"ژوست فونتن" فرانسوی در این مسابقات 13 گل به ثمر رساند که رکوردی بی نظیر برای وی باقی ماند. 
** این جام با تلویزیون جهانی شد 
برای نخستین بار تصاویر رقابت های جام جهانی فوتبال از طریق تلویزیون به سراسر کره خاکی مخابره شد تا مردم جهان شکوه ستارگان دنیای توپ گرد را مشاهده کنند. ستارگانی مثل کوپا، فونتن، چارلتون، یاشین، گارینشا، واوا و په له که در سن 17 سالگی شش گل از جمله دو گل در فینال زد که قهرمانی را برای برزیلی ها به ارمغال آورد. 
ششمین دوره رقابت های جام جهانی از نظر رکورد تعداد تیم های شرکت کننده در مرحله مقدماتی آن نیز (55 تیم) شاخص است. دیدارهای انتخابی با شگفتی همراه بود: بلژیک، هلند، سوییس، اسپانیا، اروگوئه و مهم تر از همه ایتالیا از راهیابی به مرحله اصلی بازماندند. 
مرحله نخست رقابت های اصلی به هواداران فوتبال امکان داد با تیم های جدیدی مثل ولز، ایرلند شمالی، سوئد و شوروی سابق آشنا شوند. 
بیش از هر چیز تیم فرانسه با مثلث طلایی خط حمله خود شامل کوپا، پانتونی و فونتن جلب توجه می کرد. آبی پوشان فرانسه در این جام رکوردهای مختلفی را برای همیشه به نام خود رقم زدند. رکورد فونتن که 13 گل زد. رکورد بهترین خط حمله که 23 گل زده بود و همچنین معرفی بهترین بازیکن جام به نام ریموند کوپا. 
تیم فرانسه با به ثمر رساندن 11 گل در سه دیدار از مرحله نخست، به عنوان صدرنشین گروه خود صعود کرد، اما مسیر آنها در دیدار نیمه نهایی مقابل برزیل که مدعی قهرمانی بود، مسدود شد. 
طلایی پوشان برزیل بعد از ناکامی های پیاپی در سال های 1950 و 1954 ، مصمم بودند که این بار دچار لغزش نشوند. آنها در صدر گروه بسیار سختی قرار گرفتند که عبارت بود از اتریش (3 بر 0)، انگلیس (0 بر 0) و شوروی سابق (2 بر 0). 
** ستاره ای متولد شد 

برزیل در دیدار مرحله یک چهارم نهایی مقابل ولز، حدود یک ساعت به در و دیوار می زد تا این که مهارت فوق العاده نوجوان 17 ساله ای به نام په له همه چیز را تغییر داد. این اولین گل په له در جام جهانی بود. در مرحله نیمه نهایی په له در حالی که هیچ کاری از دست حریف برای مهار او ساخته نبود، تیم فرانسه را ویران کرد. 
یک بار دیگر تیم برزیل به فینال راه یافت، اما این بار مقابل سوئد. حضور در بلندترین قله مسابقات فوتبال جهان برای سوئدی ها افتخاری عظیم بود. 
پیش از این رقابت ها بحث و تبادل نظرهای بسیاری انجام شده بود تا در مورد استفاده از بازیکنان حرفه ای که در لیگ ایتالیا بازی کرده بودند، تصمیم گیری شود. 
سوئد که آلمان غربی مدافع عنوان قهرمانی را در نیمه نهایی 3 بر 1 شکست داده بود، ثابت کرد که تیمی سیال، سازماندهی شده و منسجم است. 
برزیل برای نخستین بار در رقابت های این دوره از حریف عقب افتاده بود، اما زیاد طول نکشید که با گل های زاگالو، واوا و بالاتر از همه په له که دو گل زد، اولین قهرمانی خود را در جام جهانی جشن گرفت. 
"آرتور دریوری" رییس فدراسیون بین المللی فوتبال جام قهرمانی را به کاپیتان طلایی پوشان برزیل یعنی بلینی اهدا کرد. 
** برندگان جام: 
قهرمان: برزیل 
دوم: سوئد 
سوم: فرانسه 
چهارم: آلمان 
** برنده کفش طلایی: ژوست فوتن از فرانسه با 13 گل 
** اسطوره های جام جهانی 1958 
- والدی پریه را دیدی (برزیل، تولد 1928، مرگ 2001) 
ستاره خط میانی تیم ملی فوتبال برزیل در جام های جهانی 1958 و 1962 که به عنوان مربی، پرو را به یک چهارم نهایی جام جهانی 1970 رساند. 
وی در 14 سالگی به دلیل بیماری که نزدیک بود منجر به قطع پای راستش شود، شش ماه را روی ولیچر گذراند. 
- ژوست فونتن (فرانسه، تولد 1933) 
انتظار می رفت به عنوان بازیکن ذخیره در تیم ملی فرانسه حضور داشته باشد، اما در این تیم زوج خوبی را با ریموند کوپا تشکیل داد و در تمامی مسابقات گلزنی کرد تا به رکورد 13 گل دست یافت. 
فونتن در مراکش متولد شد و فوتبال خود را در نیس فرانسه آغاز کرد. او با وجود سرعت و جسارتی که داشت به اندازه کافی بلند قد نبود تا در بازی هوایی موفق ظاهر شود، اما با قدرت شوت زنی با پای چپش، به یک نشانه گیر خطرناک تبدیل شد. 
فونتن در نخستین مسابقه خود سه گل برابر پاراگوئه به ثمر رساند که پیروزی 7 بر 3 فرانسه را رقم زد. هر دو گل شکست 3 بر 2 برابر یوگوسلاوی را وارد دروازه حریف کرد و گل پیروزی فرانسه برابر اسکاتلند را به نام خود ثبت نمود. 
دو گل دیگر مقابل ایرلند شمالی زد و نتیجه دیدار با برزیل را با یک گل به تساوی کشاند و در نهایت 4 گل فونتن برابر آلمان غربی در مسابقه پلی آف این رقابت ها وی را به یکی از رکورد داران تاریخ مسابقات جام جهانی تبدیل کرد. 
فونتن در 20 مسابقه ملی خود برای فرانسه 27 گل به ثمر رساند و پیش از روی آوردن به تجارت، به مدت دو سال نیز هدایت این تیم را بر عهده گرفت. 
- ریموند کوپا (فرانسه، تولد 1931) 
کوپا که نامش مختصر "کوپازوسکی" است فرزند یک کارگر معدن لهستانی بود که نمی خواست پا جای پای پدرش بگذارد. 
وی که در ابتدا به دلیل دیریبل های زیاد مورد انتقاد بود، مهارت بسیاری در کنترل توپ و پشت سر گذاشتن حریف داشت. 
کوپا تیم رمس فرانسه را به فینال جام قهرمانی اروپا رساند. 
این تیم در آن مرحله نتیجه را 4 بر 3 به رئال مادرید واگذار کرد، اما کوپا چنان عملکردی از خود به نمایش گذاشت که تیم اسپانیایی را به جذب وی واداشت. 
این بازیکن پس از 45 بازی ملی در سال 1962 از فوتبال خداحافظی کرد و به یک تاجر موفق تبدیل شد. 
** برترین گلزنان جام جهانی 1958 
ژوست فونتن (فرانسه) 13 گل 
په له (برزیل) 6 گل 
هلموت ران (آلمان) 6 گل 
** آیا می دانید؟ 
- برای نخستین بار در رقابت های سال 1958 یک مسابقه مساوی بدون گل تمام شد؛ برزیل و انگلیس در دور نخست بدون گل مساوی کردند. 
- جام جهانی 1958 اولین دوره ای بود که بدون حضور موسس آن یعنی ژول ریمه برگزار می شد. وی در 16 اکتبر سال 1956 در سن 83 سالگی در پاریس درگذشت. 
- برای اولین بار تمامی تیم های بریتانیایی به جام جهانی صعود کردند. تیم های ولز و ایرلند شمالی که ایتالیا را شکست داد، برای نخستین بار بود که در جام جهانی حضور می یافتند.
- شوروی سابق نیز با حضور دروازه بان افسانه ای خود "لو یاشین" نخستین جام جهانی را تجربه کرد. 
- انگلیس در حالی در مسابقات شرکت کرد که هشت تن از بازیکنان منچستریونایتد در فوریه 1958 در یک سانحه هوایی در مونیخ کشته شده بودند. 
- برزیل در این مسابقات با سیستم 4-2-4 و تکیه بر جناحین، شیوه جدیدی از بازی را پایه گذاری کرد. 
- فینال جام جهانی 1958 اولین فینالی بود که بین دو کشور از دو قاره متفاوت برگزار شد. برزیل اولین کشوری که خارج از قاره خود به قهرمانی رسید.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد