سومین دوره جام جهانی - 1938 ( فرانسه )


هنگام برگزاری رقابت های جام جهانی فوتبال 1938، اروپا در آستانه جنگ قرار داشت و دو سال از بازی های المپیک برلین که عرصه تبلیغات حزب نازی برای هیتلر بود، می گذشت. 
در این شرایط ، جنگ داخلی در اسپانیا جریان داشت، آلمان کشور اتریش را ضمیمه خاک خود کرده بود و اروپای بحران زده برای مقابله به مثل آماده می شد. 
بعد از اعطای امتیاز میزبانی رقابت های سومین دوره جام جهانی به فرانسه، ورزشگاه کلمبس توسعه یافت و ورزشگاه های مارسی و بوردو بازسازی شدند، اما سیاست مانع از حضور برخی از تیم های بزرگ و مدعی در این مسابقات شد. 
تیم اتریش به مرحله اصلی راه یافت، اما انصراف داد(گرچه برخی از بازیکنان این تیم با پیراهن آلمان به میدان رفتند)، اسپانیا در آتش جنگ های داخلی می سوخت و آرژانتین و اروگوئه نیز در این مسابقات شرکت نکردند. 
در همین دوره برزیل و لهستان یکی از زیباترین مسابقات تاریخ فوتبال را به نمایش گذاشتند.
در دیداری که در شهر استراسبورگ انجام شد، برزیل به لطف چهار گل لئونیداس که پا برهنه بازی می کرد، مسابقه را در وقت اضافه 6 - 5 برد، اما در نیمه نهایی مغلوب ایتالیا شد. ایتالیا نیز 4 - 2 مجارستان را در پاریس شکست داد و جام قهرمانی را بالای سر برد. 
سومین دوره رقابت های جام جهانی به میزبانی فرانسه، در ورزشگاههای مدرن و با استقبال بی نظیر تماشاگران به صورتی موفقیت آمیز برگزار شد، اما یک سال بعد با شروع جنگ جهانی دوم این مسابقات دچار وقفه ای 12 ساله شد. 
در این دوره، برای نخستین بار تیم میزبان و مدافع قهرمانی به صورت مستقیم(بدون حضور در رقابت های انتخابی) به مرحله اصلی مسابقات جام جهانی راه یافتند. 
یک بار دیگر جام جهانی از سوی کشورهای آمریکای جنوبی تحریم شد، چون معتقد بودند نوبت آرژانتین است که میزبان این پیکارها باشد. 
برزیل راهی اروپا شد و نشان داد که بزرگترین مدعی این رقابت هاست، این تیم شروع بسیار خوبی داشت و قدرتمندی خود را با غلبه بر لهستان در استراسبورگ، با چهار گل لئونیداس که به الماس سیاه شهرت داشت، به رخ کشید. 
دیدار یک چهارم نهایی میان برزیل و چکسلواکی با جنجال تمام شد. سه بازیکن اخراج و پنج نفر مجروح شدند. دو تن از آنان با شکستگی استخوان به بیمارستان منتقل شدند. 
تیم فرانسه، میزبان رقابت ها، بلژیک را 3 - 1 برد که باید بخش اعظم آن را مدیون فرد استون بازیکن جناح راست این تیم و فرارهای ویرانگر وی در کناره های زمین دانست. 
تیم فرانسه در حضور 58455 تماشاگر بدشانسی که به ورزشگاه کلمبس در نزدیکی پاریس رفته بودند، 3 - 1 به ایتالیا باخت. تیم میزبان برخلاف ایتالیا و اروگوئه در دو دوره قبل، نتوانست جام قهرمانی را در خانه خود بالای سر ببرد. 
دیدار نیمه نهایی میان برزیل و ایتالیا به خودی خود یک فینال تمام عیار بود، اما آدنایر پیمنتا سرمربی طلایی پوشان برزیل یک اشتباه بزرگ مرتکب شد و آن بیرون گذاشتن دو بازیکن کلیدی از ترکیب تیمش بود. 
 

پیمنتا در مورد لئونیداس گفت: به او استراحت دادم تا برای فینال آماده باشد. اما با برتری 2 - 1 ایتالیا، پای برزیل به فینال نرسید و آتزوری ها مقابل مجارستان قرار گرفتند تا از قهرمانی خود دفاع کنند. 
در فینال، مئاتزا و فراری، دو بازیکن خلاق آتزوری ها، نبض مسابقه را در دست داشتند. ایتالیا با کسب پیروزی 4 - 2 و دومین قهرمانی پیاپی در جام جهانی، وارد جرگه بهترین تیم های تاریخ فوتبال جهان شد. 
وقوع جنگ جهانی دوم وقفه 12 ساله ای در رقابت های جام جهانی ایجاد کرد که شاید اگر چنین نمی شد، نسل طلایی فوتبال ایتالیا به افتخارات درخشان تر و بیشتری دست می یافت. 
** برترین های جام جهانی 
قهرمان: ایتالیا 
دوم: مجارستان 
سوم: برزیل 
چهارم: سوئد 
برنده کفش طلایی (بهترین بازیکن): لئونیداس از برزیل با 8 گل 
** اسطوره های جام سوم 
* جیووانی فراری (ایتالیا، متولد 1907 ، مرگ 1982) 
فراری و مئاتزا تنها بازیکنان ایتالیایی بودند که در هر دو قهرمانی این تیم در سال 1934 و 38 حضور داشتند. 
فراری خلاق ترین بازیکن خط میانی تیم ایتالیا بود که 44 بازی ملی انجام داد و 14 گل به ثمر رساند. 
وی پنج بار با تیم یوونتوس قهرمان لیگ ایتالیا شد و یک بار نیز اینتر این عنوان را به او داد. 
* لئونیداس داسیلوا (برزیل، تولد 1913) 
بعد از جام جهانی 1938 که با به ثمر رساندن هشت گل بهترین گلزن این مسابقات شد، اروپا به نام "الماس سیاه" شهرت یافت، اما در برزیل به خاطر چابکی فوق العاده اش "هومن بوراچا" یعنی دزد نامیده می شد. 
ضربات چرخشی لئونیداس بسیار مشهور و منحصر به فرد بود. او 23 بازی ملی انجام داد و در کنار په له از محبوبیتی فوق العاده در میان مردم برزیل برخوردار است. 
وقتی اولین بار پیراهن تیم برزیل را بر تن کرد 18 ساله بود و دو بار مقابل اروگوئه در سال 1932 گلزنی کرد. 
لئونیداس در سومین دوره جام جهانی چهار گل به دروازه لهستان زد. 
** جوزپه مئاتزا (ایتالیا، تولد 1910 ، مرگ 1979) 
یکی از کاملترین مهاجمان تاریخ فوتبال ایتالیا بود. در سن 17 سالگی در فصل 28 - 1927 اولین بازی را برای "اینترناسیوناله" انجام داد و دو گل زد. در دو فصل بعد به ترتیب 33 و 31 گل به ثمر رساند. 
با این که قامت بلندی نداشت، در بازی هوایی فوق العاده بود. 
"پپینو" اولین بازی ملی را در سال 1930 برابر سوییس در شهر رم انجام داد و دو گل زد، اما نامش با زدن 3 گل به دروازه مجارستان در چهارمین بازی ملی اش پر آوازه شد و با 33 گلی که در رده ملی به ثمر رساند، صاحب رکورد شد. 
همکاری او و چیاویو به قهرمانی آنان کمک کرد. مئاتزا در تمام مسابقات تیم ایتالیا حضور داشت. در سال 1938 کنار پیولا بازی کرد و بازوبند کاپیتانی تیم را بر بازو بست. تنها گلی که در این جام زد، گل پیروزی بخش مرحله نیمه نهایی (2 -1) مقابل برزیل بود. 
** برترین گلزنان جام سوم: 
لئونیداس داسیلوا، برزیل 8 گل 
گیولا سنگلر، مجارستان 7 گل 
** آیا میدانید؟ 
- دیدار برزیل برابر ایتالیا در ورزشگاه والدرومه شهر مارسی در روز 16 ژوئن 1938 با برتری 1 - 0 ایتالیا در جریان بود که یک پنالتی به این تیم داده شد. طبیعتا بهترین گزینه برای زدن این ضربه جوزپه مئاتزا بود که ناگهان با مشکل مهمی مواجه شد. کش لباس مئاتزا پاره شده و لباسش شروع به لغزیدن به پایین کرد، اما این مساله مانع از زدن پنالتی نشد. 
مئاتزا در حالی که با دست چپ لباسش را چسبیده بود، با دست راست محل توپ را تنظیم کرد و سپس شوتی زد که هیچ راهی جز تسلیم شدن برای دروازه بان برزیل باقی نماند. ایتالیا مسابقه را برد و به فینال رفت تا از قهرمانی خود دفاع کند. 
- اندونزی اولین تیم آسیایی بود که در این دوره وارد پیکارهای جام جهانی شد، اما خیلی زود یعنی بعد از شکست 6 - 0 مقابل مجارستان، چمدان هایش را بست و به خانه برگشت.
- هواداران خشمگین تیم آرژانتین به خاطر انصراف از حضور در جام جهانی به مقر فدراسیون فوتبال این کشور حمله کردند. 
- برای اولین بار تیم میزبان (فرانسه) و مدافع قهرمانی (ایتالیا) از حضور در مرحله مقدماتی معاف شدند. 
- فرانسه اولین تیم میزبان جام جهانی بود که در خانه شکست خورد. این تیم دیدار یک چهارم نهایی را 3 - 1 به ایتالیا واگذار کرد. 
- "بنیتو موسولینی" دیکتاتور فاشیست ایتالیا قبل از دیدار فینال پیام کوتاهی برای ویتوریو پوزو سرمربی تیم فرستاد با این مضمون که "ببرید یا بمیرید." 
- جام "ژول ریمه" از همین زمان در جعبه کفش "اوتورینو باراسی" نایب رییس فیفا که ایتالیایی بود، زیر تختخواب وی پنهان شد تا از دست اشغالگران در امان بماند. 

* اسامی بازیکنان تیم قهرمان/ ایتالیا 
دروازه بان: کارلو کرسولی، گویدو ماسه تی، آلدو اولیویه را 
مدافعان: آلفردو فونی، ارالدو مونزگلیو، پی یترو راوا 
هافبک ها: میشله آندریولو، آلدو دوناتی، ماریو گنتا، اوگو لوکاتلی، رناتو اولمی، ماریو پراتزولو، پی یترو سرآنتونی 
مهاجمان: سرجیو برتونی، آمدیو، برونو چیتزو، گینو کولاسی، جیووانی فراری، پی یترو فراریز ، جوزپه مئاتزا، پی یترو پاسیناتی، سیلویو پیولا. 
سرمربی: ویتوریو پوزو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد