یازدهمین دوره جام جهانی - 1978 ( آرژانتین )

فیفا در کنگره ششم ژوییه سال 1966 خود در لندن تصمیم گرفت آرژانتین میزبان جام جهانی باشد و این مسوولیت در سالهای 1982 و 1986 به ترتیب به کشورهای اسپانیا و کلمبیا سپرده شود. 

البته آشوب‌های سیاسی که پیش از برگزاری مسابقات، آرژانتین را در بر گرفته بود، باعث شد بسیاری از کشورها به فیفا فشار بیاورند تا میزبانی را از این کشور بگیرد، اما پافشاری "ژائوهاوه لانژ" رئیس فیفا مانع از وقوع این امر گردید. 

** موفقیت بعد از سالها انتظار 
تیم ملی فوتبال آرژانتین پس از حضور در فینال نخستین دوره رقابت های جام جهانی به میزبانی اروگوئه در سال ‎ ،1930مدتی طولانی انتظار کشید تا جام قهرمانی را بالای سر ببرد. 
حمایت بی‌دریغ تماشاگران از تیم میزبان، آنها را به پیروزی مقابل هلند در دیدار فینال جام یازدهم نایل کرد در حالیکه "یوهان کرایف" افسانه‌ای به دلیل اوضاع سیاسی از حضور در این جام سر باز زده بود. 
به ندرت دیده شده که راهیابی تا فینال رقابت های جام جهانی، آنگونه که در یازدهمین دوره این پیکارها در آرژانتین اتفاق افتاد، با جنجال همراه باشد. 

** اعتراض های سیاسی 
این رقابت‌ها به عنوان ابزاری سیاسی برای نشان دادن اعتراض جهانی نسبت به حکومت دیکتاتوری ژنرال "ویده لا" و نقض حقوق بشر در آرژانتین استفاده و به تحریم آن منجر شد. 
اما تمام تلاش‌ها برای تحریم جام جهانی بی‌نتیجه ماند. جذبه و هیجان این رقابت‌ها به حدی بالا و اعتبار آن چندان زیاد بود که هیچکس به ندای تحریم توجه نکرد و همه کشورها جز تیم‌هایی که نتوانستند از مقدماتی صعود کنند، در آن شرکت کردند. 
انگلیس، یوگسلاوی و شوروی سابق از جمله تیم‌های ناکام بودند اما تیم‌های دیگری مثل ایران و تونس که در عرصه فوتبال نوپا بودند به این پیکارها راه یافتند و فرانسه بعد از ‎ 12سال توانست به جام برگردد. 
آبی پوشان فرانسه به مربیگری "میشل هیدالگو" در بازگشت به عرصه رقابت بهترین تیم‌های جهان، چندان موفق نبودند و "میشل پلاتینی" و هم‌ تیمی‌هایش نتوانستند از شکست ‎ 1 - 2مقابل ایتالیا و آرژانتین جلوگیری کنند. فرانسه با وجود پیروزی ‎ 1 - 3برابر مجارستان در آخرین دیدار گروهی خود از دور رقابت‌ها خداحافظی کرد. 

**


 صعود تیم های مدعی 
تیم‌های مدعی در این جام، به راحتی از پس حریفان گروه خود در مرحله نخست برآمدند، به جز هلند که فینالیست دوره قبل بود و یوهان کرایف را نیز در اختیار نداشت. این تیم با تحمیل شکست ‎ 1 - 5به اتریش، شکست ایتالیا با نتیجه ‎ 1 -2و تساوی ‎ 2 -2برابر آلمان غربی که مدافع قهرمانی بود، به فینال راه یافت. 
در دیگر گروه مرحله دوم، رقابت میان دو تیم آرژانتین و برزیل با شدت بیشتری ادامه داشت. برزیل تقریبا از حضور خود در فینال مطمئن بود اما آرژانتین می‌بایست پرو را در آخرین مسابقه خود با اختلاف حداقل چهار گل شکست دهد. "دانیل پاسارلا" و هم تیمی هایش ‎ 6بار دروازه پرو را گشودند تا به این مهم دست یابند. از این میان دو گل سهم "ماریو کمپس" معروف ترین بازیکن آرژانتین بعد از مارادونا بود. 
این تعداد گل ابهام و سوالاتی را برانگیخت اما میزبان با شایستگی تمام در بازی نهایی، هلند نیمه جان را ‎ 1 -3در وقت اضافه شکست داد تا جشن و پایکوبی در سراسر این کشور به راه بیفتد. 
با اینکه قهرمانی تیم آرژانتین را می‌توان معلول روحیه بانشاط و انگیزه بسیار بالای آنان برای پیروزی در خانه دانست، نباید نبوغ مردی به نام ماریو کمپس را به عنوان عاملی تعیین‌کننده نادیده گرفت. کمپس که شماره ‎ 10تیم آبی و سفید آرژانتین را برتن می‌کرد، شروع بسیار معمولی در جام یازدهم داشت و در پایان این رقابت‌ها بود که تازه به اوج درخشش رسید. 
او با به ثمررساندن شش گل، بهترین گلزن جام نام گرفت. 

** برترین‌های جام ‎1978 
قهرمان:آرژانتین 
دوم: هلند 
سوم: برزیل 
چهارم: ایتالیا 

** برنده کفش طلایی بهترین گلزن: ماریو کمپس از آرژانتین با ‎ 6گل 
** برنده جایزه بازی جوانمردانه: آرژانتین 
** اسطوره‌های جام جهانی ‎1978 
- "ماریو کمپس" (آرژانتین، تولد ‎1954) 
مهاجم والنسیا، تنها لژیونری که "سزار لوییس منوتی" سرمربی آرژانتین برای حضور در تیمش انتخاب کرد. 
معروف به متخصص در ضربات آزاد، به دلیل توانایی در نفوذ به دفاع حریف نقش به سزایی در قهرمانی آرژانتین داشت. 
دو بار در جریان پیروزی ‎ 3بر یک آرژانتین برابر هلند در فینال گلزنی کرد. 
وی دومین گل خود را با پشت سر گذاشتن سه مدافع وارد دروازه کرد. 
شش گل کمپس او را در جام جهانی ‎ 1978به برترین گلزن این رقابت‌ها تبدیل کرد. 
این بازیکن ‎ 43مسابقه و ‎ 20گل ملی در کارنامه دارد. 
- "اوسی آردیلس" (آرژانتین، تولد ‎1952) 
مهارت او در حرکت با توپ و هوشمندی در دادن پاس، یکی از عوامل موفقیت آرژانتین بود. 
وی ‎ 42مسابقه برای تیم ملی کشورش انجام داد و هنگام عضویت در تاتنهام خوش درخشید. 
به همراه تیم تاتنهام در ‎ 238مسابقه لیگ شرکت کرد و این تیم را به عناوین قهرمانی در جام حذفی باشگاه‌های انگلیس و همچنین جام یوفا رساند. 
آردیلس مدتی را هم در تیم‌های پاری سن ژرمن و فالکلاندز وار سپری کرد. 
وی در سمت مربیگری موفقیت چندانی نداشت و نتوانست حضور در نیوکاسل، وست برموویچ آلبیون و تاتنهام را با موفقیت پشت سر بگذارد. 
- "رودی کرول" (هلند، تولد ‎1949) 
همانند بسیاری از ستاره‌های هلند، فوتبال را از آژاکس آغاز کرد و خود به خود در تیم ملی حضور یافت. 
وی که در فینال جام جهانی ‎ 1978برابر آرژانتین بسیار موثر ظاهر شد، ‎83 مسابقه ملی در کارنامه دارد. 

** برترین گلزنان جام جهانی ‎1978 
ماریو کمپس (آرژانتین) ‎ 6گل 
تئوفیلو کوبیلاس (پرو) ‎ 5گل 
رابی رنسن برینگ (هلند) ‎ 5گل 
لئوپولدو لوکه (آرژانتین) ‎ 4گل 
هانس کرانکل (اتریش) ‎ 4گل 

** آیا می‌دانید؟ 
- اسکاتلند به رقابت‌های سال ‎ 1978راه یافت و با حضور ستارگانی مثل کنی دالگلیش و گرام سونس، امید بسیاری داشت که برای نخستین بار به مرحله دوم این پیکارها صعود کند. قبول باخت ‎ 1 -3مقابل پرو و تساوی ‎ 1 -1با ایران آنها را در موقعیتی قرار داد که چاره‌ای نداشتند جز اینکه تیم هلند، فینالیست دوره قبل را با اختلاف سه گل شکست دهند. 
اسکاتلند ‎ 1 -3از حریف جلو افتاد اما هنوز به گل دیگری نیاز داشت تا صعود کند، گل چهارم این بازی هم سرانجام به ثمر رسید اما "جانی رپ" بود که دروازه اسکاتلند را گشود. هلند در ادامه این رقابت‌ها تا فینال پیش رفت و نایب قهرمان شد. تنها باخت آنان در وقت اضافه فینال مقابل میزبان بود و اسکاتلند مثل همیشه خیلی زود به خانه برگشت. 
- هلند بدون حضور ستاره فینال جام جهانی ‎ 1974خود یعنی "یوهان کرویف" در مسابقات حاضر شد. 
- ایران و تونس تیم هایی بودند که در این دوره برای اولین بار جام جهانی را تجربه کردند. 
- برای چهارمین بار پیاپی، نخستین مسابقه با تساوی بدون گل بین آرژانتین و مجارستان در گروه اول پایان یافت. این مسابقه پس از اخراج دو بازیکن مجارستان به جنجال کشیده شد. 
- در دیگر مسابقه گروه اول ایتالیا ‎ 2بر یک فرانسه را شکست داد. "برنارد لاکومب" از فرانسه با گلزنی پس از گذشت ‎ 36ثانیه از شروع مسابقه، دومین رکورد سریعترین گل جام جهانی را به خود اختصاص داد. 
- داور در جریان دیدار فرانسه برابر مجارستان، به دلیل کفش نامناسب بازیکنان فرانسه تهدید به توقف مسابقه کرد. اما پلیس کفش یکی از تیم‌های محلی را برای بازیکنان این تیم آورد و فرانسه ‎ 3بر 1 پیروز شد. 
- در گروه دوم نیز تونس به عنوان نخستین کشور آفریقایی با شکست ‎ 3بر یک مکزیک، در جام جهانی به پیروزی دست یافت. 
- کلیو توماس داور پس از مردود اعلام کردن گل "زیکو" از برزیل که مستقیما از نقطه کرنر وارد دروازه سوئد شده بود، بدنام شد و مسابقه نیز با تساوی یک بر یک خاتمه یافت. 
- آرژانتین در چهار جام جهانی، سومین میزبانی بود که به قهرمانی رسید. 

** ترکیب بازیکنان آرژانتین قهرمان جام جهانی ‎1978 
دروازه‌بانان: هکتور بالی، اوبالدو ماتیلدو فیلول، ریکاردو لاوولپه. 
مدافعان: لوییس گالوان، دانیل کیلر، یورگ اولگوین، روبن پاگنانینی، دانیل پاسارلا (کاپیتان)، آلبرتو تارانتینی. 
هافبک‌ها: نوربرتو آلونسو، اوسی آردیلس، امریکو گاله گو، روبن گالوان، اومارو لاروسا، دانیل والنسیا. 
مهاجمان: دانیل برتونی، رنه هاوسمن، ماریو کمپس، لپولدو لوکه، اوسکار اورتیز. 
سرمربی: سزار لوییس منوتی 


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد