چهاردهمین دوره جام جهانی - 1990 ( ایتالیا )


فدراسیون بین المللی فوتبال (فیفا) در سال 1984 ایتالیا را به عنوان میزبان جام چهاردهم برگزید تا دوستداران فوتبال به دلیل تفکرات دفاعی تیم ها، یکی از کسل کننده ترین جام جهانی را شاهد باشند. 

فینال این جام نیز که میان آلمان غربی و آرژانتین برگزار شد دیداری خسته کننده بود و جالب اینکه که با یک ضربه پنالتی دیر هنگام به سود آلمان که به وسیله "آندریاس برمه" به تک گل این دیدار تبدیل شد، خاتمه یافت. 
آرژانتین نیز نخستین تیمی لقب گرفت که در فینال جام جهانی موفق به گلزنی نشده بود. البته دو بازیکن آرژانتین در این دیدار اخراج شدند که این نیز در نوع خود بی سابقه بود. 

** اوج روژه میلا 
جام 90 ایتالیا دوران اوج "روژه میلا" 38 ساله بود زیرا پس از این که از فوتبال ملی کناره گیری کرده بود بار دیگر به اردوی کامرون بازگشت و با بازی های خوب خود این تیم را تا مرحله یک چهارم نهایی جام پیش برد. 

** جام جهانی به اروپا بازگشت 
پس از جام جهانی 1986 مکزیک بار دیگر جام جهانی به اروپا بازگشت. ایتالیا کشوری صاحب فوتبال که آمادگی کامل برای برگزاری منظم جام جهانی و کسب افتخاری تازه را داشت. از 12 ورزشگاه برگزار کننده جام جهانی، 10 ورزشگاه به طور کامل بازسازی شدند و دو ورزشگاه جدید در شهرهای تورین و باری برای برگزاری جام جهانی ساخته شد. 

** سومین قهرمانی آلمان 
با وجود درخشش میلا، اسکیلاچی و گویکوچه آ در نهایت جام جهانی در دستان آلمان قرار گرفت. این کشور با بردن سومین جام به خانه، به جمع کشورهای ایتالیا و برزیل پیوست. 
اگر چه تیم های شرکت کننده در رقابت های مقدماتی جام جهانی نسبت به دوره قبل کاهش یافت و از 121 به 112 تیم رسید اما مشخص شد که راهیابی به جام جهانی کار بسیار دشواری است. در میان تیم هایی که نتوانستند به جام جهانی راه یابند نامهای بزرگی چون پرتغال، دانمارک و حتی فرانسه به چشم می خورد که در جام جهانی گذشته در نیمه نهایی حضور داشت و اکنون "میشل پلاتینی" را بر روی نیمکت مربیگری خود می دید. 
به استثنای کاستاریکا که در نخستین حضور خود در جام جهانی به جمع 16 تیم نهایی راه یافت، مرحله گروهی رقابت ها همانطور که انتظار می رفت، به پایان رسید. 
روژه میلا، سالواتوره اسکیلاچی و سرجیو گویکوجه آ دروازه بان آرژانتین بازیکنانی بودند که در این رقابت ها با بازی های درخشان خود تحسین همگان را بر انگیختند. میلا با گلزنی در برابر رومانی در سن 38 سالگی به عنوان مسن ترین گلزن تاریخ جام جهانی لقب گرفت (او رکورد خود را در جام جهانی 1994 بهبود بخشید). شیرهای سیاه در حالی که در مرحله یک چهارم نهایی تا دقیقه 80 با نتیجه 2 بر یک از انگلیس پیش بودند، نتیجه را به این تیم واگذار کردند و از راهیابی به جمع چهار تیم برتر باز ماندند. بازی خوب کامرون و مصر در جام جهانی بی پاسخ نماند و دو سهمیه قاره سیاه را در جام جهانی بعد افزایش داد. 
شماره 11 تیم ملی ایتالیا بر تن بازیکنی بود که این تیم با تمام قدرت خود از کمبود چنین بازیکنی رنج می برد. سالواتوره اسکیلاچی ملقب به "توتو" با قدرت تمام کنندگی خود بازی زیبای ایتالیا را تکمیل می کرد. مهاجم 25 ساله یوونتوس با زدن 6 گل و در نهایت کسب عنوان آقای گل جام جهانی 1990 ایتالیا یک تنه کشور میزبان را تا مرحله نیمه نهایی پیش برد اما "اسکادرا آتزوری" در این مرحله به سد محکمی به نام آرژانتین برخورد که در هفت بازی گذشته خود فقط دو گل دریافت کرده بود. 
هیچ چیز برای ایتالیا زجر آورتر از گویکوچه آ نبود که به جای "نری پمپیدو" به بازی آمد. آخرین مرد تیم نه چندان باطراوت اما فرصت طلب آرژانتین، عنصر تعیین کننده ای در برابر برزیل قدرتمند در مرحله یک هشتم نهایی، در ضربات پنالتی در برابر یوگسلاوی در مرحله بعد و در نیمه نهایی برابر ایتالیای میزبان بود. 
با وجود این گویکوچه آ نتوانست در برابر ضربه پنالتی مشکوکی که داور مکزیکی فینال به ژرمن ها هدیه کرد، کاری انجام دهد. آلمان تیم یوگسلاوی را 4 بر یک شکست داده بود، هلند را 2 بر یک مغلوب کرد، چکسلواکی را با یک گل از پیش رو برداشت، با انگلیس به تساوی یک بر یک رسید و در ضربات پنالتی آن را مغلوب کرد. 
این تیم با مربیگری "فرانس بکن باوئر" که در سال 1974 به عنوان بازیکن قهرمان جام جهانی شده بود، با حضور بازیکنان بزرگی مانند ماتیوس، برمه، فولر، کلینزمن، کوهلر و هاسلر شایستگی کسب عنوان قهرمانی را داشت و با سه عنوان قهرمانی به همراه ایتالیا و برزیل، پرافتخارترین تیم جام جهانی لقب گرفت. 

**  

برترین های جام: 
قهرمان: آلمان غربی 
نایب قهرمان: آرژانتین 
سوم: ایتالیا 
چهارم : ایتالیا 

** آقای گل: سالواتوره اسکیلاچی 

** برنده بازی جوانمردانه: انگلیس 

** اسطوره های جام جهانی 1990 ایتالیا 
- "لوتار ماتیوس" (آلمان، تولد 1961) 
کاپیتان و هافبک آلمان غربی در این مسابقات که قدرت، سرعت و مهارت را با هم ترکیب کرده بود. 
وی یک گل دیدنی برابر یوگسلاوی به ثمر رساند و در نهایت مجمع گل های خود را به 4 رساند تا آلمان غربی قهرمان شود. 
وی در جام جهانی 1986 نیز حضور داشت و به همراه آلمان غربی به فینال رسید. گل او در این مسابقات مراکش را در دور دوم حذف کرد. ماتیوس کاپیتانی آلمان در جام جهانی 1994 را نیز بر عهده داشت. 
این بازیکن در مجموع در پنج جام جهانی شرکت کرد و رکورد 25 مسابقه در جام جهانی را برای خود ثبت کرد. 
حضور درخشانی را در تیم های بایرن مونیخ و اینترمیلان داشت اگرچه پس از بازگشت مجدد به بایرن مونیخ مرتب با هم تیمی ها و مسوولان این تیم درگیر می شد. 
ماتیوس با سابقه 150 مسابقه ملی و 23 گل، اندکی پس از عملکرد ضعیف آلمان در مسابقات یورو 2000 با فوتبال خداحافظی کرد. 

- "یورگن کلینزمن" (آلمان، تولد 1964) 
مهاجمی که با قدرت بازی زمینی و هوایی در دهه 1990 ثابت کرد بازیکنی کلیدی آلمان غربی در خط حمله این تیم است. 
در اوایل دوران بازیگری اش به شیرجه زدن شهرت یافت اما با درخشش در مدت کوتاه حضورش در تاتنهام در فصل 95/1994 بر تمامی منتقدان انگلیسی خود چیره گشت. 
پنج گل در مسابقات آلمان در جام جهانی 1994 به ثمر رساند و پس از ماتیوس به عنوان کاپیتان این تیم انتخاب شد. 
بعد از جام جهانی 1998 از فوتبال خداحافظی کرد و به آمریکا رفت. وی در سال 2004 سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان شد و هدایت این تیم را در جام جهانی 2006 بر عهده گرفت.

- "روژه میلا" (کامرون، تولد 1952) 
در 38 سالگی تاثیر به سزایی در جام جهانی 1990 ایتالیا داشت و با جشن مخصوص خود پس از گلزنی در مسابقات، توجه همه را جلب کرد. 
80 بار برای کشورش به میدان رفت و پس از خداحافظی بار دیگر برای حضور در جام جهانی ایتالیا به تیم ملی کامرون دعوت شد تا کامرون را به اولین تیم آفریقایی تبدیل کند که به مرحله یک چهارم نهایی راه یافته است. 
وی نام خود را از "میلر" به "میلا" تغییر داد چون فکر می کرد، تلفظ این نام آفریقایی تر است.
میلا در جام جهانی 90 به عنوان مسن ترین بازیکنی که در جام جهانی گلزنی کرده است، 2 گل برابر رومانی و 2 گل به کلمبیا زد. 
به طرز باورنکردنی در جام جهانی 1994 در 42 سالگی عملکرد بسیار بهتری از خود به نمایش گذاشت و با ورود به زمین در دیدار کامرون برابر روسیه یک گل به ثمر رساند. 

** برترین گلزنان جام جهانی 1990 
سالواتوره اسکیلاچی (ایتالیا) 6 گل 
توماس اسکوراوی (چک) 5 گل 
گری لینکر (انگلیس) 4 گل 
میشل (اسپانیا) 4 گل 
روژه میلا (کامرون) 4 گل 
لوتار ماتیوس (آلمان غربی) 4 گل 

** آیا می دانید؟ 
- این جام شاهد کمترین تعداد متوسط گل در هر مسابقه بود. فقط 115 گل در 52 مسابقه به ثمر رسید که به طور متوسط 21/2 گل در هر بازی بود. 
- 6 کارت قرمز و 164 کارت زرد هم ثبت شد که با متوسط 46/ 3 خطا در هر مسابقه رکورد دیگری به شمار می رود. 
- تیم ملی شیلی پس از اینکه "روبرت رویاس" دروازه بان این تیم در جریان دیدار با برزیل تظاهر کرد از سوی تماشاگران مورد اصابت مواد محترقه قرار گرفته است، محروم شد. شیلی که باید برای صعود به پیروزی 2 بر 0 می رسید به دلیل امتناع بازیکنان از ادامه مسابقه در حالیکه 20 دقیقه از این دیدار باقی مانده بود 1 بر 0 باخت. 
- آرژانتین مدافع قهرمانی همانند جام جهانی 1982 که در نخستین مسابقه خود شکست خورد، این بار نیز 1 بر 0 نتیجه را به کامرون واگذار کرد. 
- "والی نپومنیاشی" سرمربی روس کامرون نمی توانست بدون مترجم با بازیکنان این تیم صحبت کند اما این هم مانع از راهیابی آفریقایی ها به یک چهارم نهایی نشد. 
- "خالد مبارک" از امارات متحده عربی، پنجاهمین بازیکنی بود که در جریان شکست 4 بر 1 برابر یوگسلاوی، در جام جهانی اخراج شد. 
- "دیه گو مارادونا" قهرمان جام جهانی 1986 یکی دیگر از فوق ستاره های این دوره از مسابقات بود. او آرژانتین را فقط با 5 گل و 2 پیروزی به نیمه نهایی رساند. وی پس از شکست در فینال برابر آلمان غربی، اشک ریخت. 
- توتو اسکیلاچی با درخشش خود پا جای پای "پائولو روسی" 1982 گذاشت. وی آخرین بازیکنی بود که به تیم ملی ایتالیا دعوت شد اما با 6 گل در صدر گلزنان جام قرار گرفت. 

** ترکیب بازیکنان تیم ملی آلمان غربی قهرمان جام جهانی 1990 
دروازه بانان: ریموند اومان، بودو ایلگنر، آندرآس کوپکه 
مدافعان: کلاوس اوگنتالر، توماس برتولد، آندرآس برمه، گویدو بوخوالد، یورگن کوهلر، هانس پفلوگلر، استفان رویتر، پائول اشتاینر 
هافبک ها: اوه بین، پیر لیتبارسکی، لوتار ماتیوس (کاپیتان)، توماس هسلر، کونتر هرمن، آندرآس مولر، اولاف تون 
مهاجمان: یورگن کلینزمن، فرانک میل، کارل هاینس ریدل، رودی فولر 
سرمربی: فرانس بکن باوئر

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد