دهمین دوره جام جهانی - 1974 ( آلمان غربی )


کنگره فیفا در سال 1964، علاوه بر مکزیک که به عنوان میزبان جام جهانی 1970 برگزیده شد، کشور آلمان غربی هم به منظور میزبانی جام جهانی 1974 انتخاب شد. 

دو سال پیش از این دوره، بازی های المپیک 1972 در مونیخ آلمان برگزار شده بود و تمامی امکانات در این کشور مهیای برگزاری باشکوه جام جهانی بود. 
** قهرمانی در خانه 
دیدار نهایی رقابت‌های جام جهانی یک بار دیگر با حضور تیم میزبان برگزار شد، اما این بار نمایش فوق‌العاده و استثنایی این تیم، دومین قهرمانی را برای آلمان غربی به ارمغان آورد. 
نارنجی پوشان هلند با درخشش "یوهان کرایف" تیم آرژانتین را چهار بر صفر مغلوب کردند و برزیل را به قبول شکست دو بر صفر واداشتند تا حضور مدعی تازه‌ای در فوتبال را اعلام کنند، اما نتوانستند در دیدار فینال مقابل آلمان غربی قد علم کنند و در نتیجه با قبول باخت ‎ 1 - 2که طبیعتا "گرد مولر" گل پیروزی آن را زد، به نایب قهرمانی بسنده کردند. 
تیم آلمان غربی برخلاف شروع نامطمئنی که در این جام داشت، ناگهان خود را یافته و تا فینال تک تازی کرد. 
"فرانس بکن‌باوئر" معروف به "قیصر" فرماندهی تیم را در فینال برعهده داشت تا هلند را با تمام ستاره‌های طلایی‌اش شکست دهد. 
** جام "فیفا ورلد کاپ" 
جام ژول ریمه در دوره قبل به مناسبت سومین قهرمانی تیم برزیل برای همیشه به آنان اهدا شده بود. 
اعلان عمومی فیفا باعث شد 53 طرح به مقر فیفا در زوریخ ارسال شود و سرانجام در پنجم آوریل 1971 طرح یک مجسمه ساز ایتالیایی به نام سیلویوگازانیکا انتخاب شد. 
طرح این جام جدید که از طلای ناب ساخته شد و 15 اینچ ارتفاع داشت، عبارت بود از دو بازیکن فوتبال که کره زمین را بر بالای دستشان بلند کرده بودند. 
جام جدید با صرف هزینه یک میلیون فرانک سوئیس توسط کارگاه طلاسازی برتونی ایتالیا ساخته شد و نام جام جهانی فیفا یعنی "فیفا ورلد کاپ" بر آن نهاده شد. برخلاف جام ژول ریمه، جام جهانی فیفا پس از قهرمانی هر کشور به مدت چهار سال در اختیار کشور مزبور می ماند و سپس یک جام بدلی به رسم یادبود توسط فیفا به آن کشور اهدا می شد. 
در رقابت‌های مرحله مقدماتی این دوره 98 تیم شرکت کردند و آلمان شرقی، هائیتی، استرالیا و زئیر جزو اولین تیم‌های راه یافته به مرحله اصلی بودند. 
مجارستان، اسپانیا، فرانسه و شگفت انگیزتر از همه انگلیس، تیم‌هایی بودند که نتوانستند به این جام راه یابند. 
**

 تغییر در ریاست فیفا 
در همین زمان فیفا رییس دیگری را به جای "استنلی راس" انگلیسی که از ‎ 1961بر آن ریاست می‌کرد، برگزید. برای نخستین بار یک غیر اروپایی به نام "ژائو هاوه لانژ" بر کرسی ریاست فیفا تکیه زد. 
تیم آلمان غربی به مرحله دوم راه یافت و بعد از قبول باخت مقابل همسایه‌اش آلمان شرقی، انقلاب کوچکی به وقوع پیوست، هم تیمی‌های بکن باوئر اصرار داشتند که از "هلموت شوئن" سرمربی تیم بخواهد تغییراتی در ترکیب و تاکتیک تیم ایجاد کند. 
تیم هلند با شیوه خاص "فوتبال کلاسیک" خود که توسط باشگاه آژاکس مشهور شده بود و البته حضور بازیکنانی مثل یوهان کرایف، یوهان نیسکنس، جانی رپ و رابی رنسن برینگ با غلبه بر آرژانتین (4 بر 0)، آلمان شرقی (2 بر 0) و برزیل (2 بر 0) از هر دو مرحله صعود کرد. 
پدیده جام تیم لهستان بود که با ستاره شاخص خود "گرزگورز لاتو" به مقام سوم دست یافت. 
لهستانی‌ها نتوانستند آلمان غربی را از راه‌یابی به فینال و رویارویی با هلند بازدارند و مسابقه با سرنگونی کرایف در محوطه پنالتی آلمان شروع شد. 
تیم هلند با گل نیسکنس از روی نقطه پنالتی جلو افتاد، اما ستاره‌های تیم آلمان، سپ مایر، فرانس بکن باوئر، برتی فوگتس، اولی هوینس و وولفانگ اوورات جادوی کرایف را باطل کرده و با گل های پل برایتنر (پنالتی) و گرد مولر پیروز از میدان خارج شدند. 
این دومین قهرمانی آلمانی‌ها بعد از رقابت‌های سال ‎ 1954در سوییس بود. 
** برندگان جام: 
قهرمان: آلمان 
دوم: هلند 
سوم: لهستان 
چهارم: برزیل 
** برنده کفش طلایی بهترین بازیکن: گرزگورز لاتو از لهستان با هفت گل 
** اسطوره‌های جام جهانی ‎: 1974 
- "یوهان کرایف" (هلند، تولد ‎1947) 
کرایف مهاجم میانی که برای تیم آژاکس و تیم ملی هلند در دهه ‎ 1970خوش درخشید و نامش مترادف با انقلاب سیستم "فوتبال کلاسیک" است، توسط هلند در رسیدن به فینال جام جهانی ‎ 1974به کار گرفته شد. 
با وجود این کرایف حضور در جام جهانی ‎ 1978آرژانتین را رد کرد و هلند در این دوره نیز به فینال رسید، اما باز هم مغلوب شد. 
این بازیکن بلند قد و لاغر اندام مهارت بالایی در دریبل توپ داشت و بسیار سریع بود. 
کرایف سه بار به عنوان بهترین بازیکن سال اروپا انتخاب شد و آژاکس را به سه عنوان قهرمانی این قاره رساند. 
وی ‎ 33مسابقه و ‎ 48گل ملی برای تیم هلند در کارنامه دارد. 

- "فرانس بکن‌باوئر" (آلمان، تولد ‎1945) 
"قیصر" شاید کاملترین بازیکن تاریخ فوتبال آلمان باشد که کارش را به عنوان هافبک شروع کرد و سپس به یک مهاجم تبدیل شد. دستورات دفاعی وی و توانایی‌اش در حمله یکی از عوامل اصلی موفقیت آلمان غربی در اواخر دهه ‎ 1960و اوایل دهه ‎1970 به شمار می‌رود. 
در جام جهانی ‎ 1970در جریان شکست انگلیس در یک چهارم نهایی گلزنی کرد و فوتبال او در جام جهانی ‎ 1974به اوج خود رسید. 
وی کاپیتان آلمان غربی در جریان پیروزی مقابل هلند و قهرمانی در جام جهانی ‎ 1974بود. 
بکن‌باوئر ‎ 103مسابقه و ‎ 14گل ملی در کارنامه دارد. وی به همراه بایرن مونیخ و هامبورگ به پنج عنوان قهرمانی در لیگ آلمان دست یافت و دو بار به عنوان بهترین بازیکن سال اروپا انتخاب شد. 
- "یوهان نیسکنس" (هلند، تولد ‎1951) 
یکی از کاملترین هافبک‌های تاریخ فوتبال که به همراه یوهان کرایف نقش به سزایی در موفقیت تیم ملی هلند و آژاکس در دهه ‎ 1970داشت. 
وی که در حمله و همچنین دفاع بسیار خطرناک ظاهر می‌شد در هر دو جام جهانی ‎ 1974 و ‎ 1978حضور داشت. 
او در نخستین دقایق فینال جام جهانی ‎ 1974برابر آلمان غربی از روی نقطه پنالتی گلزنی کرد. 
نیسکنس به همراه آژاکس به سه عنوان قهرمانی اروپا دست یافت. 

** بهترین گلزنان جام جهانی ‎1974 
گرزگورز لاتو (لهستان) ‎ 7گل 
آندرژی ژارماخ (لهستان) ‎ 5گل 
یوهان نیسکنس (هلند) ‎ 4گل 
گرد مولر (آلمان غربی) ‎ 4گل 
رالف ادستروم (سوئد) ‎ 4گل 
جانی رپ (هلند) ‎ 4گل 

** آیا می‌دانید؟ 
- رقابت‌های جام جهانی ‎ 1974اولین دوره‌ای بود که به صورت رنگی از جعبه جادویی پخش شد. 
- در این دوره به جای مرحله تک حذفی که بعد از مرحله گروهی بود، رقابت‌ها به صورت دو مرحله گروهی انجام شد. 
- برتری یک بر صفر آلمان شرقی مقابل همسایه غربی خود که از نظر سیاسی دشمن بودند، شاید در دنیای ورزش اهمیتی نداشت، اما از نظر عاطفی و روانی برای هر دو تیم مهم بود. 
تیم آلمان غربی دچار شوک بزرگی شده بود، فرانس بکن باوئر کاپیتان تیم با تشکیل یک جلسه اضطراری، کاری انجام داد که بسیار غیرمعمول بود. او در یک مصاحبه تلویزیونی برای آرام کردن مردم کشورش دلایل باخت را توضیح داد. 
- تیم اسکاتلند با وجود این که تنها تیم بدون شکست رقابت های جام دهم بود، نتوانست با یک برد و دو تساوی به مرحله دوم صعود کند. 
- 98 کشور در مسابقات مقدماتی برای کسب ‎ 14سهمیه حضور در جام جهانی رقابت کردند. بلژیک بدون پذیرفتن گل، هیچ شکستی ثبت نکرد، اما به دلیل تفاضل گل کمتر نسبت به هلند از دور مسابقات کنار رفت. 
- اسکاتلند به عنوان نخستین تیم بریتانیایی صعود کرد و چهار کشور دیگر شامل هاییتی، زئیر، آلمان شرقی و استرالیا اولین جام جهانی خود را تجربه کردند. 
- برای اولین بار کشور میزبان مسابقات را آغاز نکرد. اولین مسابقه بین برزیل مدعی قهرمانی و یوگسلاوی برگزار شد که با تساوی بدون گل خاتمه یافت. 
- زئیر اولین تیمی بود که دروازه‌بان خود را تعویض کرد. 
- دروازه دینوزوف دروازه‌بان ایتالیا سرانجام پس از ‎ 1143دقیقه با گل سانون از هاییتی، باز شد. 
- گرد مولر با چهار گل دیگر، مجموع گل‌های خود را در جام جهانی به عدد ‎14 رساند. 

** ترکیب بازیکنان آلمان غربی قهرمان جام جهانی ‎:1974 
دروازه‌بانان: وولفگانگ کلف، سپ مایر، نوربرت نیگبر 
مدافعان: فرانس بکن‌باوئر (کاپیتان)، پل برایتنر، هورست دیتر هاوینس ، جورج شوارتزنبک، برتی فوگتس 
هافبک‌ها: دیتر هرتزوگ، راینر بونهوف، برنارد کولمان، یاب کاپلمان، هلموت کرمرس، گونتر نتزر، وولفگانگ او‌ورات ، هربرت ویمر. 
مهاجمان: هینز فلو، یورگن گرابوفسکی، یوپ هینکس ، اولی هوینس، برند هولزنبین، گرد مولر.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد