سیزدهمین دوره جام جهانی - 1986 ( مکزیک )


میزبانی سیزدهمین دوره رقابت های جام جهانی سال 1986 به مکزیک اعطا شد تا اولین کشوری باشد که دو بار مهمترین فستیوال فوتبال جهان را برگزار کرده باشد. 

بعد از انصراف کلمبیا در سال 1983 که اعلام کرد نمی تواند از پس برگزاری این رقابت ها بر بیاید، مکزیک شانس میزبانی مجدد جام جهانی را به دست آورد. 
کشور مکزیک با وقوع سه زمین لرزه وحشتناک به استقبال جام جهانی رفت، اما خوشبختانه ورزشگاه های این کشور آسیبی ندید و تصمیم گرفته شد مسابقات طبق برنامه انجام شود. 
حادثه ای بسیار تلخ در هیبت زلزه ای مهیب و وحشتناک که جان 20 هزار نفر از مردم مکزیک را گرفت و آنها را از جشن و شادمانی که مدت ها انتظارش را کشیده بودند، محروم کرد، اگر چه مصمم بودند با تمام این اوضاع و احوال، میزبانی شایسته باشند. 
** صحنه نمایش "مارادونا" 
سیزدهمین جام روی دستان بازیکنان تیم فوتبال آرژانتین قرار گرفت و با بلند آوازگی ستاره درخشان و بی نظیر این تیم یعنی "دیه گو آرماندو مارادونا" خاتمه یافت. 
تیم فرانسه نیز بازی فوق العاده ای مقابل ایتالیا انجام داد و سپس چرخ برزیل را از کار انداخت، اما در دیدار نیمه نهایی مقابل آلمان تن به شکست داد. 
همانند دوره گذشته (در اسپانیا)، 24 تیم در پیکارهای سال 1986 شرکت کردند. رقابت های جام جهانی بار دیگر چهره تازه ای را تجربه کرد و دیدارهای مرحله دوم به صورت تک حذفی انجام شد. 
در مرحله نخست این مسابقات دیدار فوق العاده و خاصی برگزار نشد، اما مراکش اولین تیم آفریقایی بود که توانست به مرحله دوم جام جهانی قدم بگذارد. 
تیم فرانسه همانند دوره قبل با ارایه بازی های دیدنی و جذاب، قلب تماشاگران زیادی را تسخیر کرد و اسطوره های جهانی و تحسین برانگیزی مثل پلاتینی، ژیرس، تیگانا و فرناندز حتی بهترین خطوط دفاعی را به لرزه درآوردند. 
"آبی ها" یک بار دیگر کلاس فوتبال خود را با غلبه بر ایتالیا و برزیل به رخ جهان کشیدند. "تله سانتانا" بازیکن تیم برزیل دو بار تیرک دروازه را لرزاند، اما فرانسه به لطف درخشش "ژول باتز" دروازه بان خود که پنالتی زیکو را 12 دقیقه مانده به پایان بازی مهار کرد، با پیروزی از میدان خارج شد. 
فرانسه بعد از تساوی 1 بر 1 در وقت قانونی و سپس غلبه بر برزیل با نتیجه 4 بر 3 در ضربات پنالتی به مرحله نیمه نهایی راه یافت، اما یک بار دیگر رویای قهرمانی در جام جهانی در مواجهه با 11 سرباز آماده و تازه نفس آلمانی، نقش بر آب شد. 
تیم آلمان که پای ثابت دیدارهای فینال جام جهانی بود، در سیزدهمین دوره مقابل آرژانتین و فرمانده بزرگ آن مارادونا تاب مقاومت نیاورد و با قبول باخت 3 بر 2 از دور مسابقات خداحافظی کرد. 
تیم آرژانتین در نیمه نهایی بلژیک را به راحتی با دو گل مغلوب کرده بود. 
قهرمانی آرژانتین به همان اندازه که شایسته و سزاوار آنها بود، غیر منتظره هم بود. تیم آرژانتین منسجم، اما بدون انگیزه بود و حقیقتا می توان گفت که مارادونا جام را به تنهایی و یک تنه برای کشورش به دست آورد. 
عملکرد درخشان و بی نقص او که پنج گل نیز در برداشت، عنوان بهترین بازیکن جام را برایش به ارمغان آورد و اگر چه ابهاماتی در مورد گل مارادونا به انگلیس در مرحله یک چهارم نهایی وجود داشت، اما جشن و شادمانی در آرژانتین بر پا شد و بیش از 30 میلیون نفر در خیابان ها به شادی پرداختند. 
گل مارادونا به "دست خدا" مشهور شد. وی در سال های اخیر رسما اعتراف کرد که آن گل را با دست زده، اما معتقد است این کار تقلب نیست، بلکه هنر است. 
به اعتقاد مارادونا در فوتبال آمریکای جنوبی بیشتر از اروپا این قبیل صحنه ها وجود دارد، اما نباید نام آن را تقلب گذاشت. 
** 

 برترین های جام سیزدهم: 
قهرمان: آرژانتین 
دوم: آلمان 
سوم: فرانسه 
چهارم: بلژیک 
- برنده کفش طلایی: گری لینکه از انگلیس با 6 گل 
- برنده توپ طلایی: مارادونا از آرژانتین 
- بازی جوانمردانه: برزیل 
** اسطوره های جام جهانی 1986: 
- "دیه گو مارادنا" (آرژانتین، تولد 1960) 
بهترین بازیکن فوتبال بعد از "په له" که در جریان مسابقات جام جهانی 1982 به دلیل خطا روی یکی از بازیکنان برزیل از زمین اخراج شد و آرژانتین نیز پیش از رسیدن به نیمه نهایی حذف گردید. 
اما در جام جهانی 1986 عملکرد فوق العاده ای از خود به نمایش گذاشت تا آرژانتین با پیروزی برابر آلمان غربی به قهرمانی برسد. 
چهار سال بعد تیم ملی کشورش را باز هم به فینال رساند، اما این بار در ضربات پنالتی مغلوب آلمان غربی شد. 
مارادونا با وجود مشکلات مربوط به استفاده از مواد مخدر، در جام جهانی 94 آمریکا نیز حضور یافت، اما پس از اعلام استفاده وی از ماده آمفتامین از دور مسابقات خارج شد. 
- "گری لینکر" (انگلیس، تولد 1960) 
وی بعد از "بابی چارلتون" بهترین گلزن تاریخ فوتبال انگلیس است که 48 گل در 80 مسابقه ملی خود در کارنامه دارد. 
لینکر بعد از آن که یک پنالتی را در مسابقه دوستانه انگلیس برابر برزیل از دست داد، شانس خود را نیز در رسیدن به رکورد چارلتون از دست داد. 
این بازیکن، انگلیس را در جام جهانی 1986 با به ثمر رساندن سه گل برابر لهستان نجات داد. وی گلهای بعدی خود را در مقابل پاراگوئه و آرژانتین به ثمر رساند تا با شش گل در صدر گلزنان قرار گیرد. 
در جام جهانی 1990 ایتالیا نیز دو پنالتی وارد دروازه کامرون کرد و سپس گل تساوی دیدار با آلمان غربی در نیمه نهایی را به نام خود ثبت کرد. 
لینکر هرگز موفق به قهرمانی در سطح باشگاهی نشد و پس از تعویض به جای "گراهان تیلر" در یکی از مسابقات 1992 قهرمانی اروپا در سوییس از فوتبال ملی خداحافظی کرد. 
این بازیکن هرگز در دوران فوتبال حرفه ای خود جریمه نشد و به همین دلیل به "مستر کلین" معروف است. 
- "رودی فولر" (آلمان، تولد 1960) 
یک شکارچی واقعی گل که نقش به سزایی در نمایش قدرتمند آلمان غربی در جام جهانی 1986 مکزیک داشت. 
مهارت بالای وی در استفاده از فرصت ها در به ثمر رساندن گل دقایق پایانی آلمان غربی در دیدار با آرژانتین و کسب تساوی 2 بر 1 نشان داده شد. 
وی 43 گل در 84 بازی ملی برای تیم آلمان غربی به ثمر رساند و این تیم را در قهرمانی جام جهانی 1990 ایتالیا با به ثمر رساندن سه گل در مسابقات ابتدایی یاری رساند. 
وی سپس در دیدار با هلند به دلیل درگیری با "فرانک ریکارد" اخراج شد. 
ریکارد هنگام خروج از زمین روی صورت فولر آب دهان پرتاب کرد. 
فولر به مسابقه فینال آلمان غربی برابر آرژانتین بازگشت و با زدن یک پنالتی قهرمانی را به تیمش هدیه داد. 
پس از خداحافظی از فوتبال هدایت تیم ملی فوتبال آلمان را به موفقیت انجام داد و این تیم را به فینال جام جهانی 2002 رساند، اما در آن مرحله مغلوب برزیل شد. 
** برترین گلزنان جام جهانی 1986 
- گری لینکر (انگلیس) 
- دیه گو مارادونا (آرژانتین) 
- امیلیو بوتراگوئنو (اسپانیا) 
- کارکا (برزیل) 
** آیا می دانید؟ 
- مکزیک اولین کشوری است که پس از انصراف کلمبیا به دلایل اقتصادی، برای دومین بار میزبان جام جهانی شد. 
- دانمارک، عراق و کانادا اولین تجربه حضور در جام جهانی را در مسابقات 1986 کسب کردند. 
- هشت ورزشگاه شامل گوآدالایارا، پوئبلا، لئون، کوئرتارو، ایراپوآتو، تولوکا، مونتری و مکزیکو سیتی میزبان 52 مسابقه این جام بودند. 
- نخستین مسابقه بین ایتالیا و بلغارستان مدعیان قهرمانی با تساوی 1 بر 1 خاتمه یافت. "الساندرو آلتوبلی" زننده آخرین گل ایتالیا در فینال جام جهانی 1982، اولین بازیکنی بود که در جام 1986 گلزنی کرد. 
- گل عراق در دیدار با پاراگوئه به دلیل سوت داور یک ثانیه پیش از این که وارد دروازه شود، مردود اعلام شد و این تیم 1 بر 0 شکست خورد. 
- "ری ویلکینز" اولین بازیکن انگلیسی بود که در این جام پس از دریافت کارت زرد دوم در جریان تساوی بدون گل برابر مراکش به دلیل پرتاب توپ به سوی داور اخراج شد. 
- در جریان تساوی 1 بر 1 مکزیک با پاراگوئه در مرحله گروهی 55 خطا از سوی "جرج کورتنی" داور انگلیسی اعلام شد. 
- "خوزه باتیستا" اروگوئه ای پس از گذشت فقط 55 ثانیه از آغاز مسابقه با اسکاتلند به دلیل خطا روی "گوردون استراچان" اخراج شد. 
- "پت جنینگز" دروازه بان ایرلند شمالی در چهل و یکمین سالگرد تولدش، 119 مسابقه ملی خود را برابر برزیل انجام داد و یک رکورد جهانی ثبت کرد. وی پس از این مسابقه که 3 بر 0 به سود برزیل خاتمه یافت، با فوتبال خداحافظی کرد. 
- "مارچلو تروبیانی" از آرژانتین پس از ورود به زمین در دقیقه 88 مسابقه با آلمان غربی در فینال، اولین و تنها حضور در جام جهانی را تجربه کرد. 
پیش از این رکورد کوتاه ترین حضور در جام جهانی توسط "خمیس لابیدی" از تونس در جام جهانی 1978 ثبت شده بود. 
** ترکیب بازیکنان آرژانتین قهرمان جام جهانی 1986 
دروازه بانان: لوییس ایسلاس، نری پومپیدو، هکتور میگوئل زلادا 
مدافعان: خوزه لوییس براون، نستور کلاسن، خوزه لوییس کوکیوفو، اوسکار گاره، ریکاردو گیوستی، خولیو یورگ اولارتیکوئچا، دانیل پاسارلا، اوسکار روگیه ری 
هافبک ها: سرجیو آلمیرون، سرجیو دانیل باتیستا، ریکاردو بوچینی، یورگ بوروچاگا، هکتور آدولف هنریک، دیه گو مارادونا 
مهاجمان: کلادیو بروگی، پدرو پابلو پاسکولی، کارلوس تاپیا، مارچلو تروبیانی، یورگ والدانو 
سرمربی کارلوس بیلاردو

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد