هفدهمین دوره جام جهانی - 2002 ( کره جنوبی و ژاپن )


بعد از حوادث 11 سپتامبر 2001، نگرانی زیادی در مورد تامین امنیت این مسابقات در کره جنوبی و ژاپن وجود داشت که به همین دلیل سکوهای پدافند در اطراف محل برگزاری رقابت ها نصب شد تا با حملات هوایی احتمالی مقابله شود. 
حذف مدافع عنوان قهرمانی در مرحله گروهی بدون زدن حتی یک گل، مهمترین شگفتی این دوره بود. هرچه این جام برای فرانسه با ناکامی همراه شد اما، برای سنگال موفقیت آمیز بود. 
این تیم پس از صعود به مرحله یک هشتم نهایی سوئد را با گل طلایی شکست داد اما، در یک چهارم نهایی مغلوب ترکیه دیگر تیم شگفتی ساز این دوره شد. 
در گروه چهارم نیز ایالات متحده آمریکا با کسب یک پیروزی در برابر لهستان به بازگشت امیدوار شد اما، این بار نیز به تیم شگفتی ساز دیگری به نام کره جنوبی برخورد و با قبول شکست خیلی زودتر از انتظار به خانه بازگشت. 
اروپا در گروه موسوم به مرگ انتقام خود را گرفت. در این گروه انگلیس و سوئد به دور یک هشتم نهایی راه یافتند و آرژانتین همیشه مدعی و نیجریه سر سخت حذف شدند. 
شاید حساس ترین دیدار مرحله گروهی بین آرژانتین و انگلیس برگزار شد و انگلیس انتقام چهار سال پیش را گرفت و تنها گل این دیدار از روی نقطه پنالتی توسط "دیوید بکام" به ثمر رسید. 
با وجود این که مرحله حذفی قابلیت پیش بینی بیشتری نسبت به مرحله گروهی را داشت اما، کره جنوبی توانست راه خود را در این مرحله ادامه دهد. این تیم در مرحله یک هشتم نهایی به مصاف ایتالیای مدعی رفت و با گل طلایی "آن یونگ هوان" این تیم را از جام جهانی حذف کرد. 
کره در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف اسپانیای قدرتمند رفت و حریف را در ضربات پنالتی کنار زد هرچند که اشتباهات داوری نیز بازی را به نفع میزبان رقم زد. حتی شکست 1 بر 0 یکی از دو میزبان جام جهانی در برابر آلمان در نیمه نهایی از ارزشهای کره کم نکرد و فوتبال دوستان در سراسر کشور به جشن و شادی پرداختند. 
اما ژاپن دیگر میزبان این رقابت ها تنها به دور دوم صعود کرد و در این مرحله مغلوب ترکیه شد. ترکیه شکست نزدیکی در برابر برزیل داشت و در نهایت به عنوان سوم جام جهانی دست یافت. تیم سرسخت و تاکتیک پذیر ترکیه نشان داد قدرت های تازه ای در قاره سبز به وجود آمده اند. 
تیم همیشه مدعی آلمان در واقع پیش از آغاز جام جهانی بخت زیادی برای راهیابی به فینال نداشت اما، با ارائه بازی های اصیل به سبک آلمانی و کسب سه پیروزی 1 بر 0 در مرحله حذفی راهی فینال رقابت ها شدند. 
درخشش "اولیور کان" در این جام سبب شد برای نخستین بار یک دروازه بان جایزه بهترین بازیکن جام جهانی را به خود اختصاص دهد. گل های حساس "میشاییل بالاک" در این رقابت ها به ویژه در یک چهارم نهایی و نیمه نهایی راهیابی ژرمن ها به فینال را هموار کرد و نبود او در دیدار فینال به دلیل محرومیت ضربه بزرگی به پیکر این تیم وارد آورد. 
کسی که بیشترین سهم را در صعود آلمان به فینال داشت، خود عامل شکست آلمان در این مرحله شد. رونالدو از دو اشتباه کان نهایت استفاده را برد و هر دو گل برزیل را به ثمر رساند. 
برزیل با قهرمانی جام جهانی در آسیا این رکورد را نیز به نام خود ثبت کرد که در تمام قاره های برگزار کننده جام جهانی قهرمان شده است. این تیم در میان 10 بازیکن برتر جام جهانی چهار نماینده داشت: رونالدو (دوم)، ریوالدو (چهارم)، رونالدینیو (پنجم) و روبرتو کارلوس (هشتم). 

**  

اسطوره های جام هفدهم 
- پائولو مالدینی (ایتالیا، تولد 1968) 
هنگامی که در اوج بود، بهترین مدافع جهان شناخته می شد و همراه با ایتالیا در چهار جام جهانی حضور یافت. 
مالدینی با اینکه ذاتا راست پا بود، در دفاع چپ نیز فوق العاده عمل می کرد و به خاطر کاپیتانی تیم، مهارت بسیار بالا و مدیریت بی نظیرش شهرت داشت. 
حرفه ای بودن وی موجب شد سال ها در بالاترین سطح فوتبال حرفه ای برای باشگاه آث میلان بازی کند. 
وی بعد از جام جهانی 2002 از فوتبال ملی خداحافظی کرد و بازی های ملی خود را با عدد 126 خاتمه داد. مالدینی وداع تلخی داشت چون شاهد حذف زودهنگام تیم ایتالیا با گل طلایی "آن یونگ هوان" بود. 
از سوی دیگر او به رغم چهار بار حضور در جام جهانی، بدون قهرمانی با فوتبال خداحافظی کرد. 
- هونگ میونگ بو (کره جنوبی، تولد 1969) 
اولین بازیکن کره ای که در چهار دوره جام جهانی بازی کرده، به واقع مرد آهنی فوتبال کشورش است. 
خونسردی او برای راهیابی کره به نیمه نهایی جام هفدهم بسیار اثرگذار و کلیدی بود. 
نقطه درخشان کارنامه او ضربه پنالتی سرنوشت سازی بود که با خونسردی تمام وارد دروازه اسپانیا کرد تا کره را راهی نیمه نهایی کند. 
وی با 135 بازی ملی از تیم کره خداحافظی کرد و در سال 2004 در حالیکه عضو لس آنجلس گالکسی آمریکا بود، فوتبال باشگاهی را نیز کنار گذاشت. 
- "خوزه لوییز چیلاورت" (پاراگوئه، تولد 1965) 
چیلاورت در دهه 90 یکی از مشهورترین چهره های فوتبال جهان بود که قدرت فوق العاده اش در زدن ضربات آزاد و پنالتی از او دروازه بانی گلزن ساخته بود. 
در مقدماتی جام جهانی 2002 چهار گل برای تیم پاراگوئه به ثمر رساند تا این آمار را به 62 گل در تمام دوران حرفه ای فوتبالش برساند. 
او تنها دروازه بان تاریخ است که سه گل در یک مسابقه زده. چیلاورت بر خلاف محبوبیت بسیاری که نزد هواداران داشت، به خاطر زبان تندش اغلب مورد غضب مسوولان، حریفان و حتی هم تیمی هایش قرار می گرفت. 
وی دو دیدار نخست تیم پاراگوئه در جام جهانی 2002 را به دلیل سه جلسه محرومیت به خاطر انداختن آب دهان به طرف "روبرتو کارلوس" مدافع برزیل، از دست داد. 

** گلزنان جام 2002: 
رونالدو (برزیل) 8 گل 
ریوالدو (برزیل) 5 گل 
میروسلاو کلوزه (آلمان) 5 گل 

** بهترین های جام جهانی 2002 کره/ژاپن 
قهرمان: برزیل 
نایب قهرمان: آلمان 
سوم: ترکیه 
چهارم: کره جنوبی 

** آقای گل: رونالدو (8 گل) 
** جایزه بهترین بازیکن: اولیور کان 
** جایزه بازی جوانمردانه: بلژیک 
** جایزه فیفا برای بهترین تیم: کره جنوبی 
** جایزه یاشین برای بهترین دروازه بان: اولیور کان 

** آیا می دانید که؟ 
- تیم فوتبال کامرون به دلیل استفاده از لباس های بدون آستین که بر خلاف قوانین فیفا بود، مجبور شد از لباس های آستین کوتاه زیر لباس اصلی استفاده کند. 
- پیروزی برزیل برابر آلمان در فینال سال 2002، برابر با رکورد هفت پیروزی پیاپی تیم ایتالیا در سال های 1934 و 38 بود. 
- شکست فرانسه مقابل سنگال، ضعیف ترین نتیجه و نمایش تیم مدافع قهرمانی در تاریخ 72 ساله جام جهانی بود. فرانسه با یک امتیاز از سه مسابقه گروهی خود حذف شد. 
- حضور کره جنوبی در نیمه نهایی، بهترین نتیجه آسیایی ها در رقابت های جام جهانی بود. پیش از این کره شمالی در سال 1966 به یک چهارم نهایی راه یافته بود. 
- دو کشور میزبان بر سر نامگذاری این رقابت ها دچار اختلاف شدند. ژاپنی ها مایل بودند نام "ژاپن - کره 2002" روی هفدهمین پیکار جهانی گذاشته شود و کره ای ها روی نام "کره - ژاپن 2002" پافشاری می کردند. 
- سال 2002 آخرین دوره ای بود که تیم قهرمان بدون حضور در مقدماتی ها به مرحله اصلی راه یافت. از دوره هیجدهم به بعد مدافع قهرمانی نیز باید در مسابقات مقدماتی شرکت کند.

** ترکیب تیم قهرمان / برزیل 
دروازه بانان: مارکوس، دیدا، رودریگو سنی 
مدافعان: کافو، لوسیو، روکه جونیور، ادمیلسون، روبرتو کارلوس، بلتی، اندرسون پولگا، جونیور. 
هافبک ها: وامپتا، جونینو، گیلبرتو سیلوا، کلبرسون، ریکاردینیو، ریوالدو، رونالدینیو. 
مهاجمان: رونالدو، دنیلسون، ادیلسون، لوییزائو، کاکا. 
سرمربی: لوییس فیلیپه اسکولاری

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد