هانری ماتیس 1896-1954

ماتیس درشمال فرانسه به دنیا آمد. پدرش تاجر غله بود.مادرش کمی از نقاشی سر رشته داشت.پس از اینکه در رشته ء حقوق فارغ التحصیل شد به هنر روی آورد. مادرش وسایل نقاشی خود را همراه با یک کتاب خود آموز نقاشی به پسر داد وبه طوری که ماتیس بعدها اعتراف کرد اولین طراحی را پشت کاغذ تلگراف در یکی از پستخانه های پاریس انجام داد. "...بدون آنکه به آنچه طرح میکردم فکر کنم قلم را به حرکت در آوردم. شگفتی من آنگاه آغاز شد که صورت مادرم را با تمام خصوصیاتش درروی کاغذ دیدم"از اینتاریخ زندگی دشوار هنری آغاز شد. شغل در دادگستری را ترک کرد و به مدرسهء هنرهای زیبا رفت. شبها در کافه و بارهای پاریس طراحی میکرد. با سرعت حرکات وحالات مردم را ثبت میکرد. پیسارو او را با نقاشیهای سزان آشنا ساخت وماتیس یکی از حالات تابلولهای سزان را خرید. سی وهفت سال بعد ماتیس اعتراف کرد: "نقاشیهای سزان در سخت ترین لحظات زندگی به من جرات کار کردن داد وسبب شد که من روشی مخصوص به خودم پیدا کنم "با وجود سختیهای زندگی هیچ گونه حس بدبینی وغم در آثار او راه نیافت.نقاشیهای ماتیس طراحهای ساده ای هستند که درون آنها رنگ گذارده شده است. به حجم سایه روشن وقوانین پرسکتیو توجه نداشت. بیشتر عمرش را به حکاکی و طراحی گذراند.باگچ پاستل قلم و مرکب و با مداد طراحی میکرد . هرگز به تجسم مسائل سیاسی و اجتماعی نپرداخت. نمی خواست خطوطش مفهوم فلسفی در بر داشته باشند . او فقط شادی و زیبایی زندگی را بیان میکرد و برای بیان آن ساده ترین خطوط را به کار می برد . می گفت : "آرزو دارم که آثار من خوشحالی وطراوت یک روز بهاری را به شما انتقال دهد."

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد