حضرت امام حسین‏علیه السلام


نام :حسین ( سومین امام که به امر خداوند تعیین شده است ) کنیه : ابو عبد الله لقب : خامس آل عبا، سبط، شهید، وفی، زکی پدر : حضرت علی بن ابی طالب ( ع ) مادر : حضرت فاطمه ( س ) تاریخ ولادت : شنبه سوم شعبان ، سال چهارم هجری مکان ولادت : مدینه مدت عمر : 57 سال علت شهادت : پس از روی کار آمدن یزید، امام که او را نالایق میدانست تن به ذلت بیعت و سازش با او را نداد و برای افشای او به فرمان خدا از مدینه به مکه و سپس به طرف کوفه و کربلا حرکت کردند و همراه با یاران خود با لب تشنه توسط دشمنان اسلام شهید شدند 0 قاتل : صالح بن وهب مزنی ، سنان بن انس و شمر بن ذی الجوشن ، (لعنت خدا بر آنها) زمان شهادت : جمعه دهم محرم ، سال 61 هجری مکان شهادت و دفن :کربلا

امام حسین(ع) در سوم شعبان سال چهارم هجری در مدینه دیده به جهان گشود. پدر بزرگوارش علی علیه‏السلام و مادر گرامی‏اش فاطمه زهرا( س ) می‏باشد.امام حسین(ع) حدود شش سال از دوران کودکی را در زمان حیات پر برکت رسول خدا (ص) سپری نمود.

او شجاعترین امت حضرت محمد ( ص ) بود و شجاعت حضرت محمد (ص) و حضرت علی در ایشان جمع بود .خداوند در تربت ایشان شفا، و در داخل حرم امام حسین ( ع ) استجابت دعا را قرار داده است .

پیامبر ( ص ) در حقش فرمود:احب الله من احب حسینا یعنی :خداوند دوست میدارد کسی را که حسین را دوست بدارد 0 پیامبر(ص) در حق او و برادر گرامی‏اش امام حسن(ع) فرمود:دو فرزند من حسن وحسین پیشوایان امت می‏باشند خواه زمام امور به دست بگیرند و یا نگیرند.پس از شهادت امام حسن(ع) در سال 50 هجری، امام حسین (ع) عهده‏دار امر امامت گردید.

معاویه پس از بیست سال حکومت ظالمانه و قتل و کشتار شیعیان به ویژه، در سال 60 هجری مرد و بر خلا قراداد صلح با امام حسن (ع)، پسرش یزید را به جای خود قرار داد.یزید فردی فاسد و شرابخوار و مخالف با اسلام بود. او علنا مقدسات اسلامی را زیر پا می‏گذاشت و آشکارا شراب می‏خورد.

امام حسین علیه‏السلام از همان آغاز کار با او به مخالفت برخاست.یزید نامه‏ای به حاکم مدینه نوشت و به او دستور داد که از امام حسین(ع) برای یزید بیعت بگیرد و اگر حاضر نشد او را به قتل برساند.امام(ع) که حاضر به بیعت کردن با یزید نبود با خانواده خود از مدینه به مکه رفتند.در این هنگام مردم کوفه که از مرگ معاویه با خبر شده بودند نامه‏های زیادی برای امام حسین(ع) نوشتند و از او خواستند تا به عراق و کوفه بیاید.امام حسین(ع) نیز مسلم بن عقیل را به کوفه فرستاد.ابتدا هزاران نفر از مردم کوفه با مسلم بن عقیل همراه شدند.اما با ورود عبید الله بن زیاد که از طرف یزید به حکومت کوفه گمارده شده بود و بسیار حیله‏گر و بی‏رحم بود، مردم کوفه فریب اقدامات او را خورده و پیمان شکنی کردند و مسلم را تنها گذاشتند.

در نتیجه عبید الله، مسلم بن عقیل را دستگیر نموده و به شهادت رسانید.هنگامی که در ابتدا مردم کوفه با مسلم بیعت کردند، مسلم نامه‏ای به امام حسین(ع) نوشت و به ایشان اطلاع داد که به کوفه بیاید.امام حسین(ع) با خانواده و یاران خود به طرف کوفه حرکت کرد و در نزدیکی کوفه بود که خبر پیمان شکنی مردم کوفه و شهادت مسلم را آوردند.

عبید الله بن زیاد که با شهادت مسلم بر اوضاع کوفه تسلط پیدا کرده‏بود حربن یزید ریاحی را برای زیر نظر گرفتن امام حسین(ع) و همراهانش فرستاد.و سپس عمر بن سعد را با سی هزار نفر به کربلا اعزام نمود.او به عمر بن سعد وعده داده بود که اگر امام حسین(ع) را به شهادت برساند او را حاکم ری خواهد کرد.عمر بن سعد که به طمع حکومت ری به کربلا آمده بود ازهیچ ستمی فروگذارنکرد.دستور داد امام حسین(ع) و یارانش محاصره کنند و آب را بر روی آنان ببندند.

یاران امام حسین(ع) که از شجاع‏ترین افراد بودند روزدهم محرم(عاشورا)در حالی‏که بیش از 72 تن نبودند یکی پس از دیگری در دفاع از امام زمان خود یعنی امام حسین(ع) با عزت و آزادگی به شهادت رسیدند.

حر بن یزید ریاحی نیز که ستمگری سپاه عمر سعد و حقانیت امام حسین(ع) را مشاهده کرد به سپاه امام پیوست و به شهادت رسید.

واقعه کربلا گرچه از نظر زمان کوتاه بود و تنها یکروز از صبح تا عصر به طول انجامید اما لحظه لحظه آن درس شهامت و ایثار و فدا کاری، ایمان و اعتقاد و اخلاص بود.

واقعه کربلا دانشگاهی است که از طفل شیرخوار تا پیر مرد محاسن سفیدش به بشریت درس آزادگی می‏آموزد.خون‏های مطهر امام حسین(ع) و یارانش به اسلام حیات تازه بخشید و زمینه سرنگون شدن دودمان فاسد اموی را فراهم آورد.امام حسین علیه السلام روز دهم محرم سال 61 هجری، در سن 57 سالگی در کربلا به شهادت رسید.مرقد ایشان و برادر فداکارش اباالفضل و فرزندان و یارانش در شهر کربلا در عراق قرار دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد