درباره ماه رمضان




رمضان اسمى از اسماء الهى مى‏باشد و نبایست‏به تنهائى ذکر کرد مثلا بگوئیم، رمضان آمد یا رفت، بلکه باید گفت ماه رمضان آمد، یعنى ماه را باید به اسم اضافه نمود، در این رابطه به سخنان حضرت امام محمد باقر (علیه السلام) گوش فرا مى‏دهیم.

رمضان از اسماء الله است

هشام بن سالم نقل روایت مى‏نماید و مى‏گوید: ما هشت نفر از رجال در محضر حضرت ابى جعفر امام باقر (علیهما السلام) بودیم، پس سخن از رمضان به میان آوردیم.

فقال علیه السلام: لا تقولوا هذا رمضان، و لا ذهب رمضان و لا جاء رمضان، فان رمضان اسم من اسماء الله عز و جل لا یجیى و لا یذهب و انما یجیى‏ء و یذهب الزائل و لکن قولوا شهر رمضان فالشهر المضاف الى الاسم و الاسم اسم الله و هو الشهر الذى انزل فیه القرآن، جعله الله تعالى مثلا و عیدا و کقوله تعالى فى عیسى بن مریم (علیهما السلام) و جعلناه مثلا لبنى اسرائیل. (1)

امام علیه السلام فرمود: نگوئید این است رمضان، و نگوئید رمضان رفت و یا آمد، زیرا رمضان نامى از اسماء الله است که نمى‏رود و نمى‏آید که شى‏ء زائل و نابود شدنى مى‏رود و مى‏آید، بلکه بگوئید ماه رمضان، پس ماه را اضافه کنید در تلفظ به اسم، که اسم اسم الله مى‏باشد، و ماه رمضان ماهى است، که قرآن در او نازل شده است، و خداوند آن را مثل و عید قرار داده است همچنانکه پروردگار بزرگ عیسى بن مریم (سلام الله علیهما) را براى بنى اسرائیل مثل قرار داده است، و از حضرت على بن ابى طالب (علیه السلام) روایت‏شده که حضرت فرمود: «لا تقولوا رمضان و لکن قولوا شهر رمضان فانکم لا تدرون ما رمضان‏» (2) شما به راستى نمى‏دانید که رمضان چیست (و چه فضائلى در او نهفته است).

واژه رمضان و معناى اصطلاحى آن

رمضان از مصدر «رمض‏» به معناى شدت گرما، و تابش آفتاب بر رمل... معنا شده است، انتخاب چنین واژه‏اى براستى از دقت نظر و لطافت‏خاصى برخوردار است. چرا که سخن از گداخته شدن است، و شاید به تعبیرى دگرگون شدن در زیر آفتاب گرم و سوزان نفس و تحمل ضربات بى امانش،زیرا که رمضان ماه تحمل شدائد و عطش مى‏باشد، عطشى ناشى از آفتاب سوزان یا گرماى شدید روزهاى طولانى تابستان.

و عطش دیگر حاصل از نفس سرکشى که پیوسته مى‏گدازد، و سوزشش براستى جبران ناپذیر است.

در مقایسه این دو سوزش، دقیقا رابطه عکس برقرار است، بدین مفهوم که نفس سرکش با چشیدن آب تشنه‏تر مى گردد، وهرگز به یک جرعه بسنده نمى‏کند، و پیوسته آدمى را در تلاش خستگى ناپذیر جهت ارضاى تمایلات خود وا مى‏دارد. و در همین رابطه است که مولوى با لطافت هرچه تمامتر این تشبیه والا را به کار مى‏گیرد و مى‏گوید:

آب کم جو تشنگى آور به دست تا بجوشد آبت از بالا و پست تا سقا هم ربهم آید جواب تشنه باش الله اعلم بالصواب زین طلب بنده به کوى حق رسید درد مریم را به خرما بن کشید

اما از سوى دیگر، عطش ناشى از آفتاب سوزان سیرى پذیر است، و قانع کننده.

پى‏نوشت‏ها:

1- بحار جلد 96، ص 376، طبع اسلامیه

2- بحار، ج 96، ص 377

روزه، درمان بیماریهاى روح و جسم صفحه 22

سید حسین موسوى راد لاهیجى

تفسیر سوره قدر


سوره قدر مکى است و پنج آیه دارد

سوره قدر آیات 1 - 5

بسم الله الرحمن الرحیم انا انزلناه فى لیلة القدر (1) و ما ادراک ما لیلة القدر (2) لیلة القدر خیر من الف شهر (3) تنزل الملئکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر (4) سلام هى حتى مطلع الفجر (5).

ترجمه آیات

به نام خداوند رحمان و رحیم.ما این قرآن عظیم الشان را(که رحمت واسع و حکمت جامع است) در شب قدر نازل کردیم(1).

و تو چه مى‏دانى شب قدر چیست؟(2).

شب قدر(در مقام و مرتبه)از هزار ماه بهتر و بالاتر است(3).

در این شب فرشتگان و روح(یعنى جبرئیل)به اذن خدا از هر فرمان(و دستور الهى و سرنوشت‏خلق) نازل مى‏شوند(4).

این شب رحمت و سلامت و تهنیت است تا صبحگاه(5).

بیان آیات

این سوره نزول قرآن در شب قدر را بیان مى‏کند، و آن شب را تعظیم نموده از هزار ماه بالاتر مى‏داند، چون در آن شب ملائکه و روح نازل مى‏شوند، و این سوره، هم احتمال مکى بودن را دارد، و هم مى‏تواند مدنى باشد، و روایاتى که درباره سبب نزول آن از امامان اهل بیت (علیهم السلام) و از دیگران رسیده خالى از تایید مدنى بودن آن نیست، و آن روایاتى است که دلالت دارد بر اینکه این سوره بعد از خوابى بود که رسول خدا(ص)دید، و آن خواب این بود که دید بنى امیه بر منبر او بالا مى‏روند، و سخت اندوهناک شد، و خداى تعالى براى تسلیتش این سوره را نازل کرد(و در آن فرمود شب قدر بهتر از هزار ماه حکومت‏بنى امیه است).

"انا انزلناه فى لیلة القدر"

ضمیر در"انزلناه"به قرآن برمى‏گردد، و ظاهرش این است که: مى‏خواهد بفرماید همه قرآن را در شب قدر نازل کرده، نه بعضى از آیات آن را، مؤیدش هم این است که تعبیر به انزال کرده، که ظاهر در اعتبار یکپارچگى است، نه تنزیل که ظاهر در نازل کردن تدریجى است.

و در معناى آیه مورد بحث آیه زیر است که مى‏فرماید: "و الکتاب المبین انا انزلناه فى لیلة مبارکة" (1) ، که صریحا فرموده همه کتاب را در آن شب نازل کرده، چون ظاهرش این است که نخست‏سوگند به همه کتاب خورده، بعد فرموده این کتاب را که به حرمتش سوگند خوردیم، در یک شب و یکپارچه نازل کردیم.

پس مدلول آیات این مى‏شود که قرآن کریم دو جور نازل شده، یکى یکپارچه در یک شب معین، و یکى هم به تدریج در طول بیست و سه سال نبوت که آیه شریفه"و قرآنا فرقناه لتقراه على الناس على مکث و نزلناه تنزیلا" (2) ، نزول تدریجى آن را بیان مى‏کند، و همچنین آیه زیر که مى‏فرماید: "و قال الذین کفروا لو لا نزل علیه القرآن جملة واحدة کذلک لنثبت‏به فؤادک و رتلناه ترتیلا" (3) .

و بنا بر این، دیگر نباید به گفته بعضى (4) اعتنا کرد که گفته‏اند: معناى آیه

بنا بر این، دیگر نباید به گفته بعضى (4) اعتنا کرد که گفته‏اند: معناى آیه"انزلناه" این است که شروع به انزال آن کردیم، و منظور از انزال هم انزال چند آیه از قرآن است، که در آن شب یکباره نازل شد نه همه آن.

و در کلام خداى تعالى آیه‏اى که بیان کند لیله مذکور چه شبى بوده دیده نمى‏شود بجز آیه"شهر رمضان الذى انزل فیه القرآن" (5) که مى‏فرماید: قرآن یکپارچه در ماه رمضان نازل شده، و با انضمام آن به آیه مورد بحث معلوم مى‏شود شب قدر یکى از شبهاى ماه رمضان است، و اما اینکه کدامیک از شب‏هاى آن است در قرآن چیزى که بر آن دلالت کند نیامده، تنها از اخبار استفاده مى‏شود، که ان شاء الله در بحث روایتى آینده بعضى از آنها از نظر خواننده مى‏گذرد.

در این سوره آن شبى که قرآن نازل شده را شب قدر نامیده، و ظاهرا مراد از قدر تقدیر و اندازه‏گیرى است، پس شب قدر شب اندازه‏گیرى است، خداى تعالى در آن شب حوادث یک سال را یعنى از آن شب تا شب قدر سال آینده را تقدیر مى‏کند، زندگى، مرگ، رزق، سعادت، شقاوت و چیزهایى دیگر از این قبیل را مقدر مى‏سازد، آیه سوره دخان هم که در وصف شب قدر است‏بر این معنا دلالت دارد: "فیها یفرق کل امر حکیم امرا من عندنا انا کنا مرسلین رحمة من ربک" (6) ، چون"فرق"، به معناى جدا سازى و مشخص کردن دو چیز از یکدیگر است، و فرق هر امر حکیم جز این معنا ندارد که آن امر و آن واقعه‏اى که باید رخ دهد را با تقدیر و اندازه‏گیرى مشخص سازند.

و از این استفاده مى‏شود که شب قدر منحصر در شب نزول قرآن و آن سالى که قرآن در آن شبش نازل شد نیست، بلکه با تکرر سنوات، آن شب هم مکرر مى‏شود، پس در هر ماه رمضان از هر سال قمرى شب قدرى هست، که در آن شب امور سال آینده تا شب قدر سال بعد اندازه گیرى و مقدر مى‏شود.

براى اینکه این فرض امکان دارد که در یکى از شبهاى قدر چهارده قرن گذشته قرآن یکپارچه نازل شده باشد، ولى این فرض معنا ندارد که در آن شب حوادث تمامى قرون گذشته و آینده تعیین گردد. علاوه بر این، کلمه"یفرق"به خاطر اینکه فعل مضارع است استمرار را مى‏رساند، در سوره مورد بحث هم که فرموده: "شب قدر از هزار ماه بهتر است"و نیز فرموده: "ملائکه در آن شب نازل مى‏شوند"مؤید این معنا است.

پس وجهى براى تفسیر زیر نیست که بعضى (7) کرده و گفته‏اند: شب قدر در تمام دهر فقط یک شب بود، و آن شبى بود که قرآن در آن نازل گردید، و دیگر تکرار نمى‏شود.و همچنین تفسیر دیگرى که بعضى (8) کرده و گفته‏اند: تا رسول خدا(ص) زنده بود شب قدر در هر سال تکرار مى‏شد، و بعد از رحلت آن جناب خدا شب قدر را هم از بین برد.و نیز سخن آن مفسر (9) دیگر که گفته: شب قدر تنها یک شب معین در تمام سال است نه در ماه رمضان.و نیز سخن آن مفسر (10) دیگر که گفته: شب قدر شبى است در تمام سال، ولى در هر سال یک شب نامعلومى است، در سال بعثت در ماه رمضان بوده در سال‏هاى دیگر در ماههاى دیگر، مثلا شعبان یا ذى القعده واقع مى‏شود، هیچ یک از این اقوال درست نیست.

بعضى (11) دیگر گفته‏اند: کلمه"قدر"به معناى منزلت است، و اگر شب نزول قرآن را شب قدر خوانده به خاطر اهتمامى بوده که به مقام و منزلت آن شب داشته، و یا عنایتى که به عبادت متعبدین در آن شب داشته.

بعضى (12) دیگر گفته‏اند: کلمه"قدر"به معناى ضیق و تنگى است، و شب قدر را بدان جهت قدر خوانده‏اند که زمین با نزول ملائکه تنگ مى‏گردد.و این دو وجه به طورى که ملاحظه مى‏کنید چنگى به دل نمى‏زند.

پس حاصل آیات مورد بحث‏به طورى که ملاحظه کردید این شد که شب قدر بعینه یکى از شبهاى ماه مبارک رمضان از هر سال است، و در هر سال در آن شب همه امور احکام مى‏شود، البته منظورمان" احکام"از جهت اندازه‏گیرى است، خواهید گفت پس هیچ امرى از آن صورت که در شب قدر تقدیر شده باشد در جاى خودش با هیچ عاملى دگرگون نمى‏شود؟ در پاسخ مى‏گوییم: نه، هیچ منافاتى ندارد که در شب قدر مقدر بشود ولى در ظرف تحققش طورى دیگر محقق شود، چون کیفیت موجود شدن مقدر، امرى است، و دگرگونى در تقدیر، امرى دیگر است، همچنان که هیچ منافاتى ندارد که حوادث در لوح محفوظ معین شده باشد، ولى مشیت الهى آن را تغییر دهد، همچنان که در قرآن کریم آمده: " یمحوا الله ما یشاء و یثبت و عنده ام الکتاب" (13) .

علاوه بر این، استحکام امور به حسب تحققش مراتبى دارد، بعضى از امور شرایط تحققش موجود است، و بعضى‏ها ناقص است، و احتمال دارد که در شب قدر بعضى از مراتب احکام تقدیر بشود، و بعضى دیگرش به وقت دیگر موکول گردد، اما آنچه از روایات بر مى‏آید و به زودى روایاتش از نظر خواننده خواهد گذشت‏با این وجه سازگار نیست.

"و ما ادریک ما لیلة القدر"

این جمله کنایه است از جلالت قدر آن شب و عظمت منزلتش، چون با اینکه ممکن بود در نوبت دوم ضمیر لیلة القدر را بیاورد، خود آن را تکرار کرد.واضح‏تر بگویم، با اینکه مى‏توانست‏بفرماید: "و ما ادریک ما هى، هى خیر من الف شهر"براى بار دوم و بار سوم خود کلمه را آورد و فرمود: "و ما ادریک ما لیلة القدر لیلة القدر خیر من الف شهر".

"لیلة القدر خیر من الف شهر"

این جمله به طور اجمال آنچه را که در جمله"و ما ادریک ما لیلة القدر"بدان اشاره شده بود، یعنى عظمت آن شب را بیان مى‏کند، و مى‏فرماید: بدین جهت گفتیم آن شب مقامى ارجمند دارد که از هزار شب بهتر است.

و منظور از بهتر بودنش از هزار شب به طورى که مفسرین تفسیر کرده‏اند بهتر بودنش از حیث فضیلت عبادت است، و مناسب با غرض قرآن هم همین معنا است، چون همه عنایت قرآن در این است که مردم را به سوى خدا نزدیک، و به وسیله عبادت زنده کند، و زنده‏دارى آن شب با عبادت بهتر است از عبادت هزار شب.و ممکن است همین معنا را از آیه سوره دخان نیز استفاده کرد، چون در آنجا شب قدر را پر برکت‏خوانده، و فرموده: "انا انزلناه فى لیلة مبارکة" (14) .البته در این میان معناى دیگرى نیز هست، که ان شاء الله در بحث روایتى آینده خواهد آمد.

"تنزل الملئکة و الروح فیها باذن ربهم من کل امر"

کلمه"تنزل"در اصل تتنزل بوده، و ظاهرا مراد از روح آن روحى است که از عالم امر است و خداى تعالى در باره‏اش فرموده: "قل الروح من امر ربى" (15) ، و اذن در هر چیز به معناى رخصت دادن در آن است، و یا به عبارت دیگر اعلام این معنا است که مانعى از این کار نیست.

و کلمه"من"در جمله"من کل امر"به گفته بعضى (16) از مفسرین به معناى باء است.

ادامه مطلب ...

روزه از نظر قرآن


بسم الله الرحمن الرحیم


سوره بقره، آیات 185-183

یا ایها الذین آمنوا کتب علیکم الصیام کما کتب على الذین من قبلکم لعلکم تتقون.(183) ایاما معدودات فمن کان منکم مریضا او على سفر فعدة من ایام اخر و على الذین یطیقونه فدیة طعام مسکین فمن تطوع خیرا فهو خیر له و ان تصوموا خیر لکم ان کنتم تعلمون.(184) شهر رمضان الذى انزل فیه القرآن هدى للناس و بینات من الهدى و الفرقان فمن شهد منکم الشهر فلیصمه و من کان مریضا او على سفر فعدة من ایام اخر یرید الله بکم الیسر و لا یرید بکم العسر و لتکملوا العدة و لتکبروا الله على ما هدیکم و لعلکم تشکرون.(185)

ترجمه آیات

اى کسانى که ایمان آورده‏اید روزه بر شما واجب شده همانطور که بر اقوام قبل از شما واجب شده بود شاید با تقوا شوید(183).

و این روزهائى چند است پس هر کس از شما مریض و یا مسافر باشد باید ایامى دیگر بجاى آن بگیرید و اما کسانى که به هیچ وجه نمى‏توانند روزه بگیرند عوض روزه براى هر روز یک مسکین طعام دهند و اگر کسى عمل خیرى را داوطلبانه انجام دهد برایش بهتر است و اینکه روزه بگیرید برایتان خیر است اگر بناى عمل کردن دارید(184).

و آن ایام کوتاه ماه رمضان است که قرآن در آن نازل شده تا هدایت مردم و بیاناتى از هدایت و جدا سازنده حق از باطل باشد پس هر کس این ماه را درک کرد باید روزه‏اش بگیرد و هر کس مریض و یا مسافر باشد بجاى آن چند روزى از ماههاى دیگر بگیرد خدا براى شما آسانى و سهولت را خواسته و دشوارى نخواسته و منظور اینست که عده سى روزه ماه را تکمیل کرده باشید و خدا را در برابر اینکه هدایتتان کرد تکبیر گفته و شاید شکرگزارى کرده باشید(185).

بیان آیات

ادامه مطلب ...

وزیری که دوست دارد مخترع باشد!


روزنامه خبر در شماره امروز خود نوشت:

علی اکبر محرابیان وزیر صنایع، چند روز پیش از سوی دادگاه تجدید‌نظر محکوم شد.

ماجرا از حرف‌های درگوشی در راهروی برخی وزارتخانه‌ها جدی‌تر است. دست‌کم سه وزیر دولت نهم به تخلف متهم شدند که دو مورد آن توسط قوه قضائیه و مجلس مورد بررسی قرار گرفت و به نتیجه‌ای برخلاف خواست این وزرا منجر شد.

علی‌اکبر محرابیان یار نزدیک محمود احمدی‌نژاد طبق گفته خودش در زمان حضور در اردبیل، اداره یک شرکت بزرگ خصوصی در زمینه سد‌سازی را، البته بدون ذکر نام شرکت، بر عهده داشت و همزمان فروشگاه رفاه را اداره می‌کرد. او همچنین در دوران شهرداری احمدی‌نژاد مدیر فروشگاه شهروند بود و معاونت سیما چوب را نیز در کارنامه خود دارد. مدیر جوان تبصره 13 دولت نهم که کاملاً به وزیر شدن خود امیدوار و مطمئن بود در زمان اخذ رأی اعتماد از سوی مجلس با اعتماد به نفس قابل توجهی از برنامه‌های خود دفاع کرد. در روز رأی گیری، سه شعار اساسی محرابیان درباره شکر، فولاد و سیمان مورد توجه نمایندگان مجلس قرار گرفت. هر چند بازار هر سه کالای یاد شده در دوره وزارت محرابیان دچار نوسان‌های شدید شد و به دلیل دو نرخی بودن، سود خوبی را به جیب رانتخواران واریز کرد.

مهمترین تصمیم او در این وزارتخانه بزرگ، خانه نشین کردن بسیاری از مدیران با تجربه و باسابقه این وزارتخانه بود. در فهرست اختیارات او می‌توان به طرح از رده خارج کردن خودروهای فرسوده اشاره کرد که سود خوبی را نصیب برخی افراد کرد. محرابیان که بارها در سخنرانی‌های مختلف رئیس‌جمهوری مورد ستایش قرار گرفته است، از سوی دادگاه عمومی تهران به تقلب در ثبت اختراع متهم شده است.

چندی پیش دادگاه عمومی تهران با صدور حکمی ضمن تأیید تقلب در ثبت اختراع اتاق امن زلزله، دستور به تغییر نام مخترعان آن داد. فرزاد سلیمی مخترع اتاق امن، شکایت‌نامه خود را علیه علی‌اکبر محرابیان و موسی‌ مظلوم به دادگاه ارائه داد. دادگاه بر اساس شواهد تأیید کرد که اختراع اتاق امن زلزله پیش از آن‌که به نام محرابیان به ثبت برسد، توسط شاکی اختراع و طراحی شده بود و شاکی، این طرح را در سال 82 به شهرداری تهران و سال 83 به مطبوعات ارائه داده است. در این زمان، محمود احمدی‌نژاد شهردار تهران و علی‌اکبر محرابیان از همکاران وی بود. بر این اساس دادگاه نتیجه گرفت که مقامات وقت شهرداری تهران پس از دریافت طرح، آن را به نام خود ثبت کرده‌اند.

گفتنی است مقامات وقت شهرداری تهران، پس از ثبت اختراع سلیمی به نام خود، کتابی نیز با عنوان اتاق امن منتشر کرده و به معرفی این اختراع پرداختند. فرزاد سلیمی در سال 82 طرح خود را به مرکز مدیریت بحران شهر تهران ارائه داد اما مسئولان این مرکز با بی‌اهمیت خواندن طرح وی، او را به مؤسسه‌هایی همچون مرکز تحقیقات ساختمان و مسکن ارجاع دادند. علی‌اکبر محرابیان پس از مدتی این طرح را در اداره ثبت شرکت‌ها و مالکیت صنعتی به نام خود و موسی مظلوم ثبت کرد. فرزاد سلیمی ناچار به قوه قضائیه شکایت کرد. دادگاه نیز تأیید کرد که طرح به ثبت رسیده توسط محرابیان، تقلیدی از طرح سلیمی بوده و هیچ نکته جدیدی ندارد. اتاق امن زلزله، سازه‌ای است که با نصب آن در یکی از اتاق‌های منازل مسکونی آن اتاق را در برابر زلزله شدید مقاوم می‌کند. البته گفته می‌شود این طرح نخستین بار سال‌ها پیش در کاخ شخصی شمس پهلوی در مهرشهر کرج آزمایش شده است.

یکی از افتخارات احمدی‌نژاد در تبلیغات انتخاباتی، افزایش چشمگیر ثبت اختراعات در دولت وی است که البته تاکنون فقط یک مورد آن مورد مناقشه جدی قرار گرفته است. چندی پیش وزیر صنایع و معادن در سخنانی جالب توجه گفت: اگر بخواهیم شاخصی از میزان پیشرفت علم و فن‌آوری در دولت نهم داشته با شیم، بهترین گزینه میزان اختراعات رسمی و ثبت شده در کشور است. در سال‌های اخیر سالانه حدود 7 هزار و 500 اختراع ثبت شده که در مقایسه با ضریب رشد برنامه 5ساله سوم، رشد 50 درصدی را نشان می‌دهد.

وزیری که ریاضیدان شد
محمدمهدی زاهدی وزیر علوم از اعتماد به نفس خوبی برخوردار است. او پس از برملا شدن پرونده تحصیلی علی کردان وزیر پیشین کشور، با ژستی علم‌دوستانه گفت: تمام دانشگاهیان اعم از دانشجویان و استادانی که در پژوهش‌های علمی تقلب می‌کنند، باید مورد بازخواست قرار گرفته و با آنها برخورد شود.

او تأکید کرد: مزایا و ارتقاهایی که افراد براساس تقلب علمی کسب کرده‌اند، مورد تجدید نظر قرار می‌گیرد و امتیازات آنها سلب خواهد شد. اما ماجرای شخصی آقای وزیر؛ در معرفی زاهدی به مجلس برای کسب رأی اعتماد، از او به عنوان مرد علمی سال 98-1997 به انتخاب مرکز بین‌المللی کمبریج و یکی از برترین ریاضیدانان جهان به انتخاب «انجمن ریاضی آمریکا» در سال‌های 2002-1998 یاد شد. او در جلسه رأی‌گیری مجلس، مدعی شد به انتخاب کمبریج، یکی از نوابغ ریاضی قرن است. این ادعای او را عماد افروغ رئیس وقت کمیسیون اجتماعی مجلس زیر سؤال برد.بررسی‌ها نشان می‌دهد مرکز بین‌المللی کمبریج، هیچ ارتباطی با دانشگاه معروف کمبریج ندارد و صرفاً در قبال دریافت 195 دلار، هرکس را به عنوان مرد سال علمی جهان معرفی می‌کند. این مرکز در صورتی که کسی بخواهد نام وی روی یک پلاک نقره‌ای حک شود، 360 دلار اضافه می‌گیرد. وزارت علوم که از چهار سال پیش تاکنون زیر نظر زاهدی اداره می‌شود، در سال 74 این مرکز را فاقد اعتبار دانسته بود. به گزارش خبرآنلاین، آکادمی بین‌المللی علوم نیویورک نیز چند روز پیش اعلام کرد: پس از آن که ما از سوءاستفاده آقای زاهدی در عضو نامیدن خود در آکادمی علوم نیویورک باخبر شدیم، این هشدار را به وزیر علوم ایران می‌دهیم که اگر عضویت خود را تکذیب نکند، از او شکایت می‌کنیم.

اتهام‌های زنجیره‌ای علیه کردان
مروری بر روزنامه‌های حامی دولت در 2 سال پیش، تکرار نام دکتر علی کردان به عنوان وزیر کشور را نشان می‌دهد اما این روزها همه می‌دانند که علی کردان دکترا ندارد. کردان که به منظور ترمیم کابینه به همراه وزرای پیشنهادی راه و اقتصاد به مجلس معرفی شده بود، در جلسه کسب رأی اعتماد موفق شد با همکاری و رایزنی‌های دوستان سیاسی جوان خود، اعتماد اکثریت نمایندگان مجلس را کسب کند و از ساختمان وزارت نفت در خیابان طالقانی به وزارت کشور در خیابان فاطمی اسباب‌کشی کند. اما ساختمان فاطمی به کردان چند ماهی بیشتر وفا نکرد. خیلی زود نمایندگان رأی‌دهنده به او به سرکردگی احمد توکلی‌ فاش ساختند که مدرک دکترای کردان اعتبار ندارد. حال آن که او گفته بود دکترای حقوق از دانشگاه آکسفورد انگلیس دارد.این شرایط باعث شد تا احمدی‌نژاد از حمایت کردان دست بردارد و او را برای پاسخ به سؤال نمایندگان، به تنهایی راهی بهارستان کند. کردان پس از 90 روز با رأی مجلسی‌ها از کار برکنار شد.کردان البته خود به تخلف در صدور مدرک دکترای خود اعتراف کرد ولی اتهام آن را متوجه فروشنده مدرک دانست. هرچند هیچ‌گاه نام او را فاش نساخت. او گفت: من شرعاً حق ندارم آبروی یک مسلمان را ببرم. این وظیفه دستگاه قضایی است و من به دستگاه قضایی ارجاع داده‌ام. هرچند هیچ‌گاه خبری رسمی از هویت فروشنده مدرک کردان منتشر نشد اما یک ساختمان دوطبقه در خیابان پاسداران وجود دارد که مشتریان زیادی به آنجا مراجعه کرده‌‌اند. ارائه نشانی این ساختمان می‌توانست فهرستی طولانی از مشتریان سیاسی مدارک دانشگاهی را آشکار کند. وظیفه وزیر سابق کشور که افشاگری نیست.


3 یار علم و صنعتی
انتشارات دانشگاه علم و صنعت ایران در12 اردیبهشت 1385 کتابی با عنوان «نگاهی تازه به مقابله با زلزله: اتاق امن» چاپ کرد. این کتاب 180 صفحه‌ای که قیمت آن 2200 تومان است 3 نویسنده دارد که 2 نفر از آنها مشهور بودند و یکی دیگر نیز با محکوم شدن به ثبت اختراع دیگران به نام خود، مشهور شد. این 3 نفر محمود احمدی نژاد، علی‌اکبر محرابیان و موسی مظلوم نام دارند؛ سه‌همسایه در نارمک و دانش‌آموخته علم و صنعت. براساس قانون حمایت حقوق و مؤلفان و فصل چهارم که در آن به تخلفات و مجازات‌ها اختصاص دارد هرکس اثری را به نام شخص دیگری غیر از پدید‌آورنده ثبت کند به شش‌ماه تا سه سال حبس تأدیبی محکوم می‌شود. در سال 84 گفت‌وگویی با علی‌اکبر محرابیان در سایت اینترنتی شرکت مادر تخصصی عمران و بهسازی شهری ایران وابسته به وزارت مسکن و شهرسازی منتشر شد. وی گفت: «این طرح که اولین بار در سال گذشته توسط شهردار سابق تهران و رئیس‌جمهور منتخب دور نهم ارائه شده راهکارى کوتاه مدت است در مقابل بلایاى طبیعى- زلزله - که مبتنى بر واقعیات جامعه از سوى گروهى در شهردارى طراحى شده است.»