هجدهمین دوره جام جهانی - 2006 ( آلمان )

آلمان در ژوییه سال 2000 در زوریخ از بین چهار نامزد، به عنوان میزبان جام جهانی 2008 انتخاب شد. 
آفریقای جنوبی، انگلیس و مراکش سه نامزد دیگر برگزاری این مسابقات بودند، اگر چه برزیل نیز سه روز قبل از شروع رای گیری از پیشنهاد خود انصراف داده بود. 
سه مرحله رای گیری انجام شد و در هر مرحله کشوری که کمترین رای را آورده بود، کنار رفت تا سرانجام آلمان با کسب بیشترین آرا نسبت به آفریقای جنوبی، امتیاز میزبانی را به دست آورد. 
آلمان با وجود این موفقیت در کسب میزبانی، گرفتار ماجرای ارتشائی شد که تا مرحله درخواست برای رای گیری مجدد پیش رفت. 
در شب قبل از رای گیری، مجله تایتانیک چاپ آلمان با ارسال نامه هایی به نمایندگان فیفا به آنها پیشنهاد هدایایی در قبال رای آن ها کرده بود. 
** چهارمین قهرمانی ایتالیا 
تیم همیشه مدعی ایتالیا با شکست فرانسه در ضربات پنالتی، به لطف تلاش تیمی و گلزنی 10 بازیکنش، برای چهارمین بار جام قهرمانی را به خانه برد. بازی فینال بعد از این که با تساوی 1 بر 1 در وقت قانونی تمام شد، در ضربات پنالتی با نتیجه 5 بر 3 به سود لاجوردی پوشان خاتمه یافت. 
البته آلمان هم زیاد ناکام نماند و با گلهای "میروسلاو کلوزه" سوم شد تا مردم سراسر این سرزمین را غرق در جشن و شادمانی کنند. آلمان در رده بندی پرتغال را 3 بر 1 در هم کوبید.

** جام جهانی 2006 در بین پر بیننده ترین جام ها 
مسابقات جام جهانی 2006 را می توان یکی از پر بیننده ترین جام ها دانست، به طوری که بازی فینال را 1/715 میلیون نفر در سراسر جهان تماشا کردند. 
بنا بر این جام هجدهم بعد از مسابقات 2002، 1994 و 1990، از نظر بینندگان تلویزیونی در رده چهارم قرار گرفت. 

** 198 تیم در مقدماتی 
در مرحله مقدماتی جام هجدهم که از سپتامبر 2003 آغاز شد، 198 تیم از شش قاره شرکت کردند و در پایان 31 تیم از جمله ایران جواز صعود به مرحله نهایی را به دست آورند تا در این مرحله در کنار آلمان میزبان به رقابت بپردازند. 
آلمان به عنوان میزبان به صورت خودکار صعود کرد و 31 سهمیه باقی مانده بین قاره ها تقسیم شد. 
برای اولین بار مدافع عنوان قهرمانی نتوانست به صورت خودکار صعود کند. 13 تیم از اروپا، پنج تیم از آفریقا، چهار تیم از آمریکای جنوبی، چهار تیم از آسیا و سه تیم از منطقه کونکاکاف به جام جهانی رسیدند. 
همچنین دو سهمیه باقی مانده نیز بعد از برگزاری دیدارهای پلی آف بین نمایندگان آسیا و کونکاکاف و همچنین آمریکای جنوبی و اقیانوسیه مشخص شد. 
هشت تیم آنگولا، ساحل عاج، جمهوری چک، غنا، توگو، ترینداد و توباگو، اوکراین و صربستان و مونته نگرو برای اولین بار طعم حضور در جام جهانی را چشیدند. جمهوری چک و اوکراین برای اولین بار به عنوان یک کشور مستقل در مسابقات شرکت کردند در حالی که قبلا به عنوان بخشی از چکسلواکی و شوروی در جام جهانی بازی کرده بودند. 
صربستان و مونته نگرو نیز در جام جهانی 1998 در قالب تیم ملی یوگسلاوی در جام جهانی حضور یافته بود. 

** 64 بازی در 12 ورزشگاه در 12 شهر 
مجموعاً 12 ورزشگاه در 12 شهر برلین، دورتموند، فرانکفورت، گلزن‌کرشن، هامبورگ، هانوفر، کایزرسلاترن، کلن، لایپزیگ، مونیخ، نورنبرگ، اشتوتگارت آلمان برای میزبانی جام جهانی انتخاب شده‌ بودند. 

** آلمان - کاستاریکا؛ پر گل ترین بازی افتتاحیه تاریخ جام جهانی 
جام جهانی 2006 غرور ملی از دست رفته ژرمن ‌ها را بازگرداند. آلمان در دیدار اول 4 بر 2 کاستاریکا را برد تا این مسابقه پر گل‌ترین بازی افتتاحیه تاریخ جام‌های جهانی شود. میزبان در نهایت با سه پیروزی به دور بعد راه یافت و اکوادور هم دوم شد. کاستاریکا در این مرحله حتی یک امتیاز کسب نکرد. 
انگلیس فاتح گروه دوم شد، اما آمار نشان نمی‌دهد آنها چقدر سختی کشیدند تا به این موفقیت برسند. ترینیداد و توباگو با درخشش خود، انگلیس را تا دقیقه 83 متوقف کرده بود، اما سرانجام "پیتر کراوچ" سانتر دیوید بکام را به گل تبدیل کرد. سوئد هم از یاران "اسون گوران اریکسون" یک تساوی 2 بر 2 گرفت تا دوم شود. 
آرژانتین و هلند هم خوش درخشیدند و هر دو بازی اول خود را بردند. نتیجه تساوی بدون گل آنها در روز پایانی نتیجه ای نیست که جذابیت این مسابقه را نشان دهد. صربستان و مونته‌نگرو هم آخرین جام جهانی خود، پیش از تجزیه را تجربه کرد. آن ها یک شکست تحقیرآمیز شش بر صفر مقابل آرژانتین را تجربه کردند و آخر شدند. 
مکزیک یکی از دو تیمی بود که با چهار امتیاز به دور بعد رسید. پیروزی روز نخست مقابل ایران و تساوی بدون گل مقابل آنگولا برای آنها کافی بود. پرتغال در این گروه به آسانی صدرنشین شد. 
صعود غنا از گروهی که شامل چک، ایتالیا و آمریکا بود، از شگفتی های این جام است. آمریکایی‌ها که چهار سال قبل به یک ‌چهارم نهایی رسیده بودند تنها یک امتیاز کسب کردند که در بازی خشونت‌آمیز مقابل ایتالیا حاصل شد. 
"دانیله دروسی" به دلیل خطا در این بازی چهار جلسه محروم شد، اما ایتالیا در نهایت صدرنشینی گروه را به دست آورد. 
استرالیا که پس از 32 سال به جام جهانی برگشته بود تبدیل به اولین تیم قاره اقیانوسیه شد که به دور دوم صعود کرده است. تساوی 2 بر 2 مقابل کرواسی در روز آخر برای صعود آن ها کافی بود. 
در این دیدار جنجالی، "گراهام پل" داور انگلیسی سه بار به "یوسیپ سیمونیچ" کارت زرد نشان داد تا این که سرانجام او را اخراج کند. برزیل در این گروه سه برد به دست آورد و با تفاضل گل مثبت 6 به دور بعد رسید. 
اسپانیا جام را با در هم کوبیدن اوکراین با نتیجه 4 بر 0 آغاز کرد و با سه برد به دور بعد رسید. اوکراینی‌ها توانستند شکست را فراموش کنند و با برد مقابل تونس و عربستان سعودی به مرحله حذفی راه یابند. 
در دور دوم ایتالیا با یک پنالتی جنجالی که "فابیو گروسو" در آخرین ثانیه‌های بازی مقابل استرالیا به دست آورد پیروز شد و سپس اوکراین را از پیش رو برداشت. 
آلمان پس از برد مقابل سوئد، بازی پر تنشی مقابل آرژانتین انجام داد. "خوزه پکرمن" سرمربی آرژانتین پس از آن که تیمش 1 بر 0 پیش افتاد، "خوان رومن ریکلمه" را از بازی بیرون کشید تا برتری شکننده‌اش را حفظ کند، اما میروسلاو کلوزه 10 دقیقه مانده به پایان بازی گل زد و میزبان در ضربات پنالتی پیروز شد. 
پرتغال بهترین بازی تورنمنت را مقابل هلند در دور یک‌ هشتم نهایی انجام داد و سپس انگلیس را در یک‌ چهارم نهایی در ضربات پنالتی برد. 
این دومین راهیابی متوالی تیم‌های "لوییس فلیپه اسکولاری" به مرحله یک ‌چهارم نهایی بود. فرانسه هم اسپانیا و برزیل، دو غول فوتبال دنیا را برد. 
در نیمه نهایی دو گل وقت اضافی باعث شد ایتالیایی‌ها به فینال برسند. گروسو بار دیگر قهرمان ایتالیا بود که گل بسیار حیاتی آنها را زد. 
بازیکنان کهنه ‌کار فرانسه که جور تصمیمات عجیب و غریب "ریمون دومنک" سرمربی تیم را می‌کشیدند، تیمشان را مقابل پرتغال به پیروزی رساندند. پنالتی زیدان برای برد آنها در این بازی کافی بود. 

** ایران در دور اول حذف شد 
تیم ملی فوتبال ایران در این جام با یک تساوی برابر آنگولا و دو شکست مقابل مکزیک و پرتغال از راهیابی به دور دوم باز ماند. 
رکورد گلهای تیم ملی کشورمان در جام 2006 دو گل زده در برابر شش گل خورده بود. 
"برانکو ایوانکوویچ" سرمربی کروات تیم ملی بلافاصله پس از پایان جام جهانی از مربیگری ایران برکنار شد و جایش را به "امیر قلعه نویی" داد. 
بازی های علی دایی کاپیتان تیم ملی ایران و برترین گلزن ملی جهان در این جام مورد انتقاد زیاد اهالی فوتبال قرار گرفت، به طوری که دایی پس از این جام برای همیشه از تیم ملی کنار رفت. 

**  

زیدان ستاره ای که اخراج شد 
در فینال تیم های فرانسه و ایتالیا به تساوی 1 بر 1 رسیدند و بازی به وقت اضافی کشید. در اوج حساسیت، زیدان با سر به سینه "مارکو ماتراتزی" مدافع ایتالیا کوبید تا در آخرین مسابقه رسمی خود با کارت قرمز مستقیم اخراج شود. 
"دیوید ترزگه" یک پنالتی حساس را از دست داد و گروسو آخرین پنالتی ایتالیا را گل کرد تا تیمش قهرمان شود. 

** تلخ و شیرین های جام 
بعضی می‌گویند فابیو گروسو مقابل استرالیا خود را به زمین زد تا داور پنالتی بگیرد، اما این مدافع کناری هر گاه که ایتالیا نیاز به کمک داشت به داد این تیم رسیده است. 
میروسلاو کلوزه پنج گل زد و بهترین گلزن جام شد تا آلمانی‌ها به رتبه سوم برسند. 
تیم "یورگن کلینزمن" در طول جام نمایش‌هایی دیدنی و درخشانی داشت. 
رونالدو هم با سه گل به بهترین گلزن تاریخ جام جهانی تبدیل شد. 

** به یادماندنی ترین بازی ها 
پرتغال و هلند بازی برگزیده جام را انجام دادند. این دیدار تنها یک گل داشت که آن را مانیش برای پرتغال زد. داوری سخت‌گیرانه و رفتار خشن بازیکنان، بازی نامتعارفی را رقم زد که چهار کارت قرمز در پی داشت. 
تساوی بین آمریکا و ایتالیا هم به دلیل ضربه آرنج بسیار خشن دروسی به "برایان مک‌براید" در یادها ماند. 
فینال هم در حافظه همه طرفداران فوتبال باقی خواهد ماند. البته نه به دلایل معمول، بلکه به دلیل تصویر ضربه سر زیدان به سینه ماتراتزی. 

** بهترین گلزنان جام هیجدهم 
میروسلاو کلوزه (آلمان) 5 گل 
هرنان کرسپو (آرژانتین) 3 گل 
تیه ری هانری (فرانسه) 3 گل 
لوکاس پودولسکی (آلمان) 3 گل 
ماکسی رودریگز (آرژانتین) 3 گل 
رونالدو (برزیل) 3 گل 
فرناندو تورس (اسپانیا) 3 گل 
داوید ویا (اسپانیا) 3 گل 
زین‌الدین زیدان (فرانسه) 3 گل 

** برترین های جام 
قهرمان: ایتالیا 
نایب قهرمان: فرانسه 
سوم: آلمان 
چهارم: پرتغال 

** برنده توپ طلایی: زین الدین زیدان (فرانسه) 
** برنده کفش طلایی: میروسلاو کلوزه (آلمان) 
** برنده جایزه یاشین برای بهترین دروازه بان: جیانلوییجی بوفون (ایتالیا) 
** برنده جایزه بهترین بازیکن جوان: لوکاس پودولسکی (آلمان) 
** برنده جایزه بازی جوانمردانه: اسپانیا و برزیل 
** برنده جایزه بهترین بازی: پرتغال 

** آیا می دانید؟ 
- یورگن کلینزمن سرمربی موفق تیم ملی آلمان که این تیم را به مقام سوم جام جهانی 2006 رساند، به رغم تمایل مسوولان فوتبال آلمان در تمدید قرارداد وی، از همکاری با این تیم صرف‌ نظر کرد و استعفا داد و "یوآخیم لاو" دستیار وی مسوولیت تیم ملی را برعهده گرفت. 
- تیم‌های برزیل، آرژانتین، چک، اسپانیا و هلند به عنوان ناکامان اصلی جام جهانی لقب گرفتند. این تیم‌ها که به عنوان مدعیان اصلی حضور در جمع چهار تیم و کسب عنوان قهرمانی بودند، در عین ناباوری از دور مسابقات حذف شدند. 
- رونالدینیو هافبک طراح و سرشناس برزیلی‌ها و بارسلونا، به خاطر عملکرد ضعیف خود در جام جهانی آلمان از هم ‌میهنان خود معذرت ‌خواهی کرد. 
گفتنی است مردم برزیل و طرفداران این تیم یکی از دلایل شکست تیم برزیل را کم‌کاری رونالدینیو در مسابقات عنوان کردند و وی را مورد انتقاد شدید قرار دادند. 
- کاپ قهرمانی جام جهانی 2006 که به تیم ملی ایتالیا رسیده بود، بعد از وارد شدن به خاک ایتالیا توسط بازیکنان تیم ملی ایتالیا به بیمارستان رفت تا بدین وسیله روحیه‌ مضاعفی به "پسوتو" بازیکن اسبق تیم ملی ایتالیا و یوونتوس که در بستر بیماری به سر می‌برد، بدهد. 
- در مسابقات آلمان برای اولین بار سه تیم پرتغالی زبان یعنی پرتغال، برزیل و آنگولا حضور داشتند. این دوره همچنین اولین نیمه نهایی کاملا اروپایی را از سال 1982 به بعد رقم زد. 
- ماکلله بازیکن 33 ساله ای که در سال 2004 از تیم ملی فرانسه خداحافظی کرده بود، در اوت 2005 بنا به دعوت سرمربی به این تیم بازگشت و پس از کسب عنوان نایب قهرمانی جام جهانی از فوتبال ملی برای بار دوم خداحافظی کرد. 
- "مارچلو لیپی" سرمربی تیم ملی ایتالیا که توانست این تیم را به مقام قهرمانی جام جهانی برساند، از سمت خود استعفا داد. 
- ریموند دومنک سرمربی فرانسه بعد از نایب قهرمانی تیمش در سمت خود ابقاء شد و همچنان هدایت این تیم را بر عهده دارد. 
- بازیکنان تیم ملی فرانسه با شعار "با هم هستیم با هم می‌میریم" پا به مسابقه فینال جام جهانی 2006 گذاشته بودند تا بدین وسیله اتحاد خودشان را به رخ حریفان بکشند، اما شعار آنها چندان نتیجه ‌بخش نبود و این تیم در فینال شکست خورد. 
- برای اولین بار از جام جهانی 1982 به بعد تمامی شش قاره جهان در این مسابقات نماینده داشتند. 
- اشنایگر هافبک ملی‌پوش آلمانی، تنها کسی بود که توانست در این مسابقات و در بازی رده‌بندی سه گل به ثمر برساند و نام خود را در لیست هت تریک‌های تاریخ جام جهانی ثبت کند. 
- میانگین سنی بازیکنان تیم ملی فرانسه به قدری بالا بود که این تیم را به عنوان تیم پیرمردها لقب دادند. تیم پیرمردها خوش شانس بود و در عین ناباوری با حضور در دیدار فینال و کسب مقام دوم به عنوان خوش ‌شانس‌ترین تیم جام نیز شناخته شد. 
- دروازه بان تیم ملی آنگولا نیز به عنوان تنها بازیکنی شناخته شد که عضو هیچ باشگاهی نبود و تیم باشگاهی نداشت و در مقابل اسمش و در ردیف نام باشگاه خط تیره کشیده شده بود. 
- ریکاردو دروازه‌بان تیم ملی پرتغال توانست با مهار سه ضربه پنالتی متوالی در مدت 40 سال گذشته جام جهانی، نام خود را در لیست بهترین پنالتی‌گیران ثبت کند. 
- کارلوس آلبرتو پری یرا سرمربی تیم ملی برزیل با حضور در نیمکت این تیم برای دومین مرتبه بر روی نیمکت مربیگری یک تیم در جام جهانی نشست. 
- کافو هافبک کهنه کار تیم ملی برزیل با سه دوره حضور در جام جهانی، نام خود را در جمع رکوردداران حضور در جام جهانی و با شش کارت زرد نیز در بین رکوردداران دریافت کارت زرد ثبت کرد. 
- در جام هجدهم یک رکورد دیگر هم ثبت شد و آن دریافت 28 کارت قرمز توسط بازیکنان حاضر در این جام بود. در دوره قبل نیز 22 کارت قرمز از سوی داوران به بازیکنان نشان داده شده بود. 
- رونالدو بازیکن افسانه‌ای تیم ملی فوتبال برزیل با سه گلی که در این جام زد، تعداد گل‌های زده خود را در جام جهانی به عدد 15 رساند و از این حیث رکورددار جام‌های جهانی لقب گرفت. 
- بوفون دروازه‌بان تیم ملی ایتالیا با درخشش در مسابقات 2006 عنوان بهترین دروازه‌بان این رقابت‌ها را کسب کرد. در دوره قبل نیز "اولیور کان" از آلمان این عنوان را کسب کرده بود. 
- کلوزه مهاجم تیم ملی آلمان با به ثمر رساندن 5 گل در این مسابقات آقای گل شد. کلوزه در جام قبلی نیز 5 گل زده بود، اما رونالدوی برزیلی با به ثمر رساندن 8 گل در جام قبلی آقای گل شده بود. 
- زیدان اولین بازیکنی که در فینال جام جهانی، با فوتبال ملی خداحافظی کرد، نام گرفت. وی در بازی خداحافظی خود در جام جهانی کارت قرمز گرفت و عنوان بهترین بازیکن جام جهانی را کسب کرد. 
- "ساوو میلوسویچ"، "فیلیپ کوکو" و "لی وون جائه" صدمین بازی ملی خود را در جام جهانی 2006 بازی کردند، در حالی که "فابیو کاناوارو" در فینال این جام به باشگاه صدتایی ها پیوست. 

** ترکیب تیم ایتالیا، قهرمان جام جهانی 2006 
دروازه بانان: جیانلوییجی بوفون، آنجلو پروتزی، مارکو آملیا 
مدافعان: ماسیمو اودو، کریستیان زاکاردو، مارکو ماتراتزی، آندره آ بارزاگلی، الساندرو نستا، فابیو کاناوارو، جیانلوکا زامبروتا، فابیو گروسو 
هافبک ها: مائورو کامورانزی، جنارو گتوسو، آندره آ پیرلو، سیمونه پروتا، دانیله دروسی، سیمونه بارونه، فرانچسکو توتی 
مهاجمان: لوکا تونی، آلبرتو جیلاردینو، فیلیپو اینزاگی، الساندرو دل پیه رو، وینسنزو یاکوینتا 
سرمربی: مارچلو لیپی

نظرات 1 + ارسال نظر
سید عبدالله نجومی دوشنبه 11 مرداد 1389 ساعت 17:57

عرض سلام و خسته نباشید به مدیر محترم وبلاگ. بخاطر مطالب خوبت مایلم باهات تبادل لینک کنم . لطفا وبلاگ مرا با نام مهندسی کامپیوتر پیام نور گناوه لینک کنید و اطلاع دهید تا شما را لینک کنم.
باتشکر
برقرار باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد