زندگی نامه ی فرانچسکو توتی

 فرانچسکو توتی (متولد 27 سپتامبر 1976) یک فوتبالیست ایتالیاییست که هم اکنون در تیم آ اس رم ایتالیا و تیم ملی ایتالیا که با آنها موفق به کسب جام جهانی 2006 شد بازی می کند.
پست فرانچسکو توتی مهاجم یا هافبک تهاجمی است,هر چند بیشتر در پست مهاجم دوم معروف است یک متصل کننده میان دو پست که بازیکن در نقش یک لینکر خط هافبک را به مهاجم یا مهاجمان متصل می کند.
او همچنین اولین گزینه برای ضربات آزاد و پنالتی ها در رم است که تا کنون گل های فراوانی از روی توپ های مرده به ثمر رسانده است.
توتی به عنوان سمبل رم شناخته می شود چون تا کنون باشگاه را علی رغم پیشنهادهای بسیار از تیمهای قوی تر و ثروتمند تر ترک نکرده است و به عنوان بهترین گلزن باشگاه با بیشترین بازی انجام داده برای تیم در تاریخ باشگاه ثبت شده است.
در17 ژوئن سال 2007 وی به عنوان ارزشمند آقای گلی اروپا دست یافت و کفش طلای قاره ی سبز را از آن خود کرد.



(کودکی)


توتی در منطقه ای به نام پورتا مترونیا در حوالی رم به دنیا آمد و بزرگ شد.والدین وی انزو و فیورلا توتی هستند.
بر خلاف تمام کدکان هم سن و سال وی که به تماشای کارتون های تلوزیونی علاقه مند بودند,فرانچسکو به تماشای بازی های فوتبال علاقه مند بود و همیشه با پسران بزرگتر از خود فوتبال بازی می کرد.
مادر وی پیشنهاد بزرگ باشگاه میلان را رد کرد چون منتظر رسیدن پیشنهاد از باشگاه محبوب پسرش یعنی آ اس رم بود.مادر توتی معتقد بود که پسرش نباید برای هیچ تیم دیگری به جز رم بازی کند.توتی سر انجام در سال 1989 به تیم جوانان رم پیوست.


( تیم ملی)


توتی در بازی فینال جام ملت های اروپا زیر 18 سال در جولای 1995در پیروزی 4 بر 1 برابر اسپانیا برای ایتالیا گل زنی کرد.
در فینال زیر 21 ساله ها در تساوی یک بر یک برابر اسپانیا نیز زننده ی تنها گل تیمش بود.ولی توتی اولین بازی رسمی خود را برای تیم ملی بزرگسالان ایتالیا در دهم اکتبر سال 1998 در بازی برابر سمویس انجام داد.او در تورنومنت نهایی یورو 2000 نیز حاظر شد و در بازی برابر رومانی و باژیک موفق به گل زنی شد.
هر چند ایتالیا در بازی فینال طرف بازنده برابر فرانسه بود,توتی لغب بهترین بازیکن میدان را از آن خود کرد و به عقیده ی بسیاری از کارشناسان همچون میشل پلاتینی وی بهترین بازیکن تورنومنت بود.
در جام جهانی 2002 توتی آن قدرها هم خوش شانس نبود.در دور دوم رقابت ها توتی در بازی برابر کره با دریافت کارت زرد دوم به دلیل فریب داور در محوطه ی جریمه (هر چند تمام کارشناسان رای بر اشتباه داور و پنالتی دادند)از زمین بازی اخراج شد تا ایتالیا از دور رقابت ها کنار رود.
در یورو 2004 هم شانس با توتی یار نبود چون از سوی کمیته داوران از انجام بازی تا مرحله ی نیمه نهایی برای ایتالیا محروم شد (به دلیل پرتاب توف بر صورت کریستین پولسن مدافع دانمارک,هر چند این تصویر هم توسط تلوزیون دانمارک تسلیم یوفا شد و در آن حرکت قبلی بازیکنان سانسور شده بود)هر چند ایتالیا با تبانی دو تیم دانمارک و سوئد موفق به حضور در مرحله ی بعد نشد.


(جام جهانی 2006)


بعد از مصدومیت شدید توتی از ناحیه ی مچ پا حضور او در جام جهانی 2006 آلمان در هاله ای از ابهام قرار داشت ولی وی سرانجام با کمک پزشکان به این تورنومنت بزرگ رسید.پزشکان در درون مچ پای وی پلاتین کار گزاشته بودند تا وی بتواند بازی خود را انجام دهد.
در بازی برابر استرالیا وی تک گل بازی را در آخریت دقیقه ی بازی از روی نقطه ی پنالتی برای ایتالیا به ثمر رساند.
در برد 3بر 0 برابر اوکراین توتی پاس گل اول را به زامبوتا به زیبایی داد.در بازی برابر آلمان در نیمه نهایی هم توتی به میدان رفت.وی همچنین در بازی فینال هم از ابتدا به میدان رفت ولی در دقیقه ی 61 جای خود را به هم باشگاهی اش یعنی دانیله ده روسی داد و وی همراه تیم جام طلایی را بالای سر برد ودر پایان مسابقات در بین 23 نفر برتر تورنومنت قرار گرفت.
وی هم اکنون در حال تصمیم گیریست که به تیم ملی باز گردد یا از بازی های ملی خداحافظی کند.


(باشگاه)


فرانچسکو تنها 16 ساله بود که اولین بازی اش را برای رم در برابر برشا در پیروزی 2 بر 0 تیمش در 8 مارس 1993 انجام داد.در فصل 94-95 توتی توانست در 20 بازی 4 گل برای رم به ثمر رساند و در طول فصل کم کم به بازیکنی ثابت تبدیل شد.
او به عنوان بازیکن برتر سری آ در فصل 2000 و 2003 شناخته شد.در فصل 2000-2001 وی با به ثمر رساند 13 گل برای تیمش سهم بسیاری در کسب اسکودتو پس از 18 سال داشت.در فصل 2001-2002 رم این عنوان را به یوونتوس واگذار کرد ولی توتی در فصل بعد موفق به ثمر رساندن 14 گل شد.
در فصل 2003-2004 وی نقش مهم تری در رم ایفا کرد و با به ثمر رساندن 20 گل باعث کسب مقام نایب قهرمانی سری آ شد.فصل 2004-2005 فصل کاملا ناموفقی برای جالوروسی بود و تنها عنوان دومی جام حذفی برای رم به دست آمد تا رم در فصل بعد در جام یوفا حاظر شود.هر چند توتی موفق شد 12 گل به ثمر برساندو با پاس های فوق العاده ی خود باعث شد تا وینچنزو مونتلا بتواند 21 گل به ثمر برساند.
در 19 دسامبر سال 2004در بازی برابر پارما توتی موفق شد 107مین گل خودش برای رم را به ثمر برساند و رکورد را که در دست روبرتو پروتزو بود از وی بگیرد.فصل 2005-2006 فصل عجیبی برای رم بود.در 19 فبریه 2006 در بازی برابر امپولی توتی به شدت از ناحیه ی مچ پا مصدوم شد.
وی در 11 می 2006 در بازی جام حذفی برابر میلان به میادین بازگشت که رم آن دیدار را 3 بر یک برد.آنها فصل را با مقام پنجمی پشت سر گزاشتند ولی به جام باشگاه ها راه یافتند (به دلیل محرومیت تیم های یوونتوس و فیورنتینا به دلیل تبانی با داوران.رم پس از آن مساله جایگاه دومی را از آن خود کرد.)رمی ها 11 بازی را با پیروزی پشت سر گذاشتند تا رکورد فصل 1989-1990 میلان را پشت سر بگزارند.
آخرین برد آنها پیروزی 2 بر 0 برابر لاتزیو بود که در دیدار بعدی با گل دیرهنگام مارکو ماتراتزی برد خانگی را با تساوی تعویض کردند.لوچیانو اسپالتی ترکیب تیم را از تدافعی به تهاجمی تعویض کرد تا رم علی رغم نداشتن مهاجم در 8 مسابقه و نداشتن توتی در بسیاری از بازی ها از مقام 15ام به رده ی 5ام صعود کند.
در فصل 2006-2007 رم با غلبه بر اینتر قهرمان جام حذفی شد و توتی با به ثمر 26 گل علاوه بر کسب مقام آقای گلی سری آ کفش طلای اروپا را نیز کسب کرد.در ژوئن 2007 توتی دکتر ماریانی پزشکی که مچ پایش را عمل کرد را ملاقات کرد و هر دو تصمیم گرفتند تا پلاتین درون مچ پای فرانچسکو را در نیاورند تا وی بتواند فصل آینده هم به راحتی بازی کند.


(شادی پس از گل)


توتی برای موقعیت های مختلف شادی های متوافتی می کند.معروفترین آنها در دربی فصل 98-99 بود که وی پیراهن خود را بالا زد و زیر آن به زبان ابتالیایی نوشته شده بود من دوباره شما ها را پاکسازی کردم.
این بدان دلیل بود که قبل از آن رم لاتزیو را تا 5 سال شکست نداده بود.یک شادی معروف دیگر این بود که وی پیراهن خود را درآورد و زیر آن به ایتالیایی نوشته شده بود که تو تک هستی.
این نوشته را برای همسر کنونی اش ایلری بلازی نوشته بود.خوشحالی معمول وی دویدن به کنار زمین و بوسیدن حلقه اش برای احترام به همسرش است و این که از خداوند به خاطر پسرش با بالا بردن انگشتش شکر میکند.
ولی هم اکنون وی برای شادی انگشت شستش را میمکد به این نشانه که گل هایش را به خودش تقدیم می کند.
او چند شادی داشت که منحصر به فرد بود.یک بار وی توپ را درون پیراهنش قرار داد و به پشت خوابید و هم تیمی هایش توپ را در آوردند به نشانه ی تولد فرزند پسرش.یک بار دیگر وقتی وی موفق به گل زنی در دربی شد به طرف دوربین رفت و شروع به فیلم برداری کرد.


(زندگی شخصی)


ایلری بلازی همسر فرانچسکو توتی است.یک دختر ایتالیایی که هم اکنون به عنوان مجری در اکثر برنامه های شبکه ی تلوزیونی RAI کار میکند.اولین فرزند توتی پسری بود به نام کریستسن که در تاریخ 6 نوامبر سال 2005 به دنیا آمد.
خواهر کریستین ,کانل در 13 می 2007 به دنیا آمد.توتی همچنین صاحب یک مدرسه ی فوتبال به نام شماره ی 10 و یک تیم موتور سواری به نام ورزش والای توتی می باشد.
بهترین دوست او برادرش ریکاردوست هرچند توتی همیشه می گوید که ریکاردو در کودکی بهتر از وی فوتبال بازی می کرده و شانس یار او نبوده که او اکنون فوتبالیست نیست.
اکنون ریکاردو مدیر برنامه های توتی نیز هست.او همچنین رابطه ی بدی با مربی سابقش فابیو کاپلو دارد که هم اکنون مربی رئال مادرید است.
دوستی نزدیک وی با آنتونیو کاسانو هم به پایان رسید.زمانی که آنتونیو مشکلات زیادی برای رم به وجود آورد.فرانچسکو و آنتونیو هم اکنون با هم صحبت نمی کنند.هر چند آنتونیو اعلام کرده که از این کارش پشیمان است و امیدوار است رم و توتی وی را ببخشند.


(افتخارات)


آ اس رم


*سری آ


قهرمان:2001


نایب قهرمانی:2002.2004.2006.2007


*کوپا ایتالیا


قهرمان:2007


نایب قهرمانی:2003.2005.2006


*جام برندگان سری آ


قهرمان:2001


نایب قهرمانی:2006


تیم ملی


*جام جهانی:


قهرمان:2006


*جام ملت های اروپا:


نایب قهرمانی:2000


*جام ملت های اروپا زیر 21 سال


قهرمان:1996


شخصی


فیفا 100(125 بازیکن برتر جهان که توسط پله انتخاب شد)


ستاره های جام جهانی 2006


عضو تیم منتخب یورو 2000


بازیکن سال فوتبال ایتالیا:


2000.2001.2003.2004


بازیکن جوان سال ایتالیا:


1999


بهترین گلزن سری آ:


2006-2007


کفش طلائی اروپا:


2007


اطلاعات دیگر:


توتی در حال حاظر سفیر یونیسف می باشد.توتی 2 کتاب جک چاپ کرده تا برای فقرا پول جمع کند.کتاب های توتی برای ماه ها در بین پرفروش ترین کتاب ها قرار داشتند.برخی از جوک ها به صورت کلیپ های کوتاه در آمد که توسط توتی و هم تیمی هایش هم چون دل پیرو,بوفون دلوکیو, نستا و کاسانو بازی شد.
الگوی توتی در فوتبال جوزپه جیانینی کاپیتان سابق رم می باشد که وی را مانند برادر بزرگتر خود می داند.توتی در ضربات چیپ مهارت خاصی دارد و گلهای زیبای بسیاری از این طریق به ثمر رسانده است.پنالتی حساس در یورو 2000 به ادوین وندرسار,گل زیبا در دربی و گلی که به اینتر زد از نمونه ی بارز گل های زیبای توتی از طریق ظربه ی چیپ میباشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد